דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אירופה היא מרכז העולם ובבל המודרנית

אירופה היא מרכז העולם ובבל המודרנית

מתוך הכנס באירופה, שיעור מס' 1

חכמת הקבלה מדברת על כך, שכל הטבע זה רצון ליהנות, רצון לקבל מילוי. הרצון הזה מתפתח במשך מיליארדי שנים – מהטבע הדומם, הצומח והחי – לדרגת ה"מדבר". ובמהלך ההתפתחות שלו האדם עובר את אותם השלבים של הדומם, הצומח, החי וה"מדבר".

לאורך כל השלבים הללו האנושות עברה משלב אחד למשנהו, מאזור אחד לשני. החיים נוצרו אי שם באפריקה, ומשם נדדו אי שם במזרח, ולאחר מכן עברו לאירופה…

ובכן, היום אנחנו הגענו לשלב מסוים מאוד מיוחד. עכשיו אירופה נמצאת במרכזו של העולם, ולפי הערבוביה והאינטגרציה שלה, היא מהווה מעין בבל המודרנית. היא נותנת את הטון בעולם: התרבותי, המדעי, הטכני, הטכנולוגי. על אף העובדה שאמריקה נראית נפרדת מאירופה, זאת למעשה אותה הציביליזציה. לכן אנחנו צריכים לדבר על אירופה כמרכז העולם. מה שקורה באירופה באופן כללי משפיע על העולם כולו.

פעם, כשהאנושות התפזרה על פני כדור הארץ מבבל העתיקה. שם היא התקיימה כקהילה מורכבת ממספר עצום של שבטים שונים שהיו מאוחדים באזור משותף, על ידי תרבות משותפת יחסית, ורמת קיום. היום אותו הדבר קורה באירופה.

זהו מספר עצום של אנשים, עָם, אם אפשר לומר כך, שמורכב ממספר רב של שבטים, עמים, מדינות, אשר בכללותם מאוחדים על ידי תרבות מסוימת, רמה אחידה, תפיסת עולם ומנטליות. על אף שהם שונים זה מזה, יש להם, באופן כללי, אותה התבנית המשותפת. והתבנית הזאת הולכת ומתפשטת בהדרגה ברחבי העולם.

אירופה היא המקור והרוח של הקיום המודרני. אבל היא בעצמה עוברת שינויים מאוד כואבים, כי כל העולם שלנו משתנה, ולא רק מבחינה טכנולוגית, אלא גם מפני שהרצונות שנמצאים בבסיס של המערכת שלנו משתנים לאחרונה בצורה איכותית חדה במיוחד.

אבל היום מתרחש מעבר מורכב מאוד לרצונות חדשים. אנחנו סוטים בהדרגה מהכיוון המסורתי של ההתפתחות שמובילה לעושר, תהילה, שליטה, ידע. האנושות כבר לא מחפשת אחרי הדברים האלה שקודם עניינו ומילאו אותה. כיום, היא עוברת לקיום פסיבי, "אמורפי", מפני שהיא נמצאת בשלב המעבר.

בשינויים הרוחניים שלנו, אנחנו לעתים נמצאים בעלייה גדולה, ואחר כך מוצאים את עצמינו בירידה, אדישות, ואפילו ייאוש. ואז אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר, אנחנו לא רוצים כלום. ואחר כך שוב משהו "מתפוצץ" מבפנים, ושוב אנחנו נמשכים לאיזשהו כיוון, ושוב אנחנו מלאים באנרגיה. אצלנו המצבים הללו מתחלפים מהר מאוד, ובאנושות, בהתפתחות שלה, הם משתנים בצורה איטית מאוד.

והיום אנחנו עוברים את השלב הזה. אנחנו נמצאים בו מזה זמן רב: הוא מתבטא בניהיליזם, הכחשה, אדישות, שמקורם הוא בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה, בשנות החמישים והשישים. מאז, התופעות הללו קיבלו צורות חדשות: גדל מספר הגירושים, האנשים לא רוצים להקים משפחה, להוליד ילדים, רוצים להיות לבד, נוטשים את הוריהם. אין תחושת של קהילתיות שפעם סיפקה את המשפחה, קובץ אנשים שמחוברים על ידי רגשות משפחתיים. זה גם הולך ונעלם.

כתוצאה מכך, האדם נמצא במצב מבולבל. וזה מורגש במיוחד באירופה כחלק המפותח יותר של האנושות.

אבל באופן עקרוני, התהליך הזה הוא רק מעבר למצב שבו אנחנו מחפשים משמעות. האדם איבד את ההנאה, איבד את הרצונות, איבד את החשק למילויים הקודמים. ואין כאן מה לעשות. פשוט אין חשק! קשה להכריח אנשים.

אתם בעצמכם בעבודה, בבית, באירועים השונים, כנראה פוגשים אנשים כאלה – קצת מאוכזבים, ריקים, אדישים. אמצעי התקשורת שונים, הפרסומות כל הזמן מנסים לעורר אותם למשהו: ספורט, כדורגל, קניות, וכולי. כל זה נראה מלהיב, אך למעשה זה לא כך. האדם נמשך לזה רק משום שהוא זקוק במשהו כדי למלא את עצמו.

יתר על כן, התהליך הזה באירופה מתווסף לתהליכים אחרים. הרי, בעיקרון, הכוח האחיד של האור משפיע על כולנו. באותה המידה הוא משפיע ברמה הנפשית והמוסרית, בכל הרמות. וכתוצאה מכך, אנחנו מרגישים ירידה כללית.

עם זאת, המשבר השפיע לא רק על המשפחה, החינוך, התרבות. הדבר החשוב ביותר עבורנו כרגע זה המשבר הכלכלי, הפיננסי. הרי, הכלכלה, הפיננסים, תמיד קשרו את האנשים ביניהם. אם בני האדם לא היו תלויים זה בזה כלכלית, בצורך להרוויח כסף כדי להתקיים, הם לא היו מתארגנים לערים, לעמים, למדינות, לכל מיני איגודים, לא היה להם תמריץ לעשות זאת.

מה, באופן עקרוני, מעורר את הקשר בינינו? אנחנו צריכים להתפרנס, להתקיים, ליהנות, להתפתח בצורה משותפת. וכאשר יש משבר, הפער הפיננסי, הכלכלי בינינו, זה כבר פירוד בסיסי, יסודי, והוא מסמל את המעבר המשמעותי לשלב הבא.

וכאן, תפקידה של אירופה הוא מאוד חשוב: אירופה נמצאת במוקד האירועים היום ויכולה להראות לכל העולם את הגישה הנכונה לפתרון הבעיות, שאיתן, במוקדם או במאוחר, כולם יצטרכו להתמודד.

מתוך הכנס באירופה, שיעור מס' 1, 22.03.2013

ידיעות קודמות בנושא:
אירופה – בית משותף, בעיה משותפת
אירופה היא אגוז קשה
שהכנס בברלין יעורר את אירופה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest