דף הבית / אקטואליה / אין כזה דבר חברה מודרנית

אין כזה דבר חברה מודרנית

קראתי מאמר על כך שבשנות ה-70 במערב החל להיעלם הבסיס החברתי של תנועת השמאל. זה נבע מתוך התפתחות טכנולוגית וכלכלית. וכך בחברה המודרנית גדל אי הצדק החברתי, אבל לא הייתה לכך כל תגובה.

מעמד הביניים יתדרדר לרמה של המעמד הנמוך, שנקרא "סף הרעב" (breadline), רמה של לחם. העשירים מתעשרים במהירות, העניים נהיים יותר עניים במהירות, האליטות מנהלות מלחמה חברתית נגד השכבות התחתונות. המלחמה הזאת נושאת גם כן אופי רעיוני בהשמצת (דמוניזציה) השכבות הנמוכות. אבל אין על זה תגובה מצד השכבות התחתונות! כלומר המערכת הסוציאלית אינה מתפקדת כפי שהתרגלו לראות מרקסיסטים ושמאלניים.

החברה המודרנית מיצתה את הפוטנציאל ההיסטורי של שמאלניים וימניים, היא מתפתחת לפי ההיגיון של התפרקות והתנוונות של החברה המעמדית. זו לא תקופת ימי ביניים חדשה, מפני שהחברה מתפתחת על בסיס טכנולוגי גבוה בעל עוצמה. החברה אינה מכוונת נגד קפיטליזם, אלא האליטה עצמה של העולם הקפיטליסטי המודרני מפרקת את המערכת הקפיטליסטית.

אני חושב שזה דומה לְמה שחזה מרקס, שהקפיטליזם ישמיד את עצמו, אבל דווקא מפני שכתחליף לו חייב לבוא משטר חדש, אחדות ושוויון מלאים, ולא כתוצאה ממאבק מעמדי, אלא על ידי התפתחות היסטורית טבעית.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest