אהבת חברים (2)

נברר כמה שאלות שקשורות למושג "אהבת חברים":

1. על מה מתבסס הצורך בהשגת אהבת חברים?

2. האם אני צריך לבחור בחברים והם צריכים לבחור בי?

3. האם כל אחד מהחברים צריך לגלות בצורה פתוחה את הרגשות שלו כלפי החברים האחרים בקבוצה, או מספיק שהוא מרגיש אהבה כלפיהם בליבו ולא מגלה את הרגש כלפי חוץ, נשאר צנוע ולא מתגאה בהשגתו?

ללא ספק, כל אחד צריך לגלות אהבה כלפי החברים שנמצאת בליבו בצורה פתוחה, כי גילוי פתוח של הרגש הזה יכול לעורר את הלבבות של החברים שירגישו שכל אחד ואחד עוסק באהבת חברים. כתוצאה מזה הרגשות של החברים מתאחדים להרגשה משותפת, שהיא הרבה יותר גבוהה מהסכום הכולל שלהם.

נמצא, שכל אחד מהחברים בקבוצה יקבל הרגשה מאוד חזקה של אהבת חברים וירגיש צורך לפתח את ההרגשה הזו. אם חברים בקבוצה לא מגלים באופן פתוח את רגשותיהם, אז הם לא יכולים לחוש את הכוח המשותף הקולקטיבי ולהתגבר על האגו הפרטי של כל אחד.

במקרה הזה, מאוד קשה לדון את החבר לכף זכות וכל אחד חושב על עצמו שהוא הצדיק, ורק הוא זה שאוהב את החברים והם לא מחזירים לו באותו המטבע. יוצא מזה, שהכוח שיש לאדם הוא קטן כדי שיוכל להשיג אהבה לחבר, לגלות את רגשותיו בפתיחות, ולא להסתיר אותם.

האדם צריך תמיד להזכיר לעצמו את מטרת קיום החברה, אחרת האגו של האדם מנסה לטשטש את המטרה, משום שהאגו דואג תמיד רק לתועלת עצמו.

לאדם יש צורך בקבוצה בשביל להגיע לתחושה כזאת, שהוא מרוכז במחשבה בכדי שיוכל להשפיע לחבריו ולא דורש שום דבר בתמורה, ולא כדי שהקבוצה תעזור למלא את הרצונות האגואיסטיים שלו. הרי אם כל אחד מהחברים בקבוצה שנמצא בה, מקווה רק לעזרה מצד האחרים, אז החברה הזאת מבוססת על האגו ורק מגדילה אותו. אז האדם רואה בקבוצה רק אמצעי לסיפוק הצרכים האגואיסטיים שלו.

לכן צריך לזכור שהקבוצה צריכה להיות בנויה על בסיס של אהבת הזולת. כל חבר בקבוצה צריך לקבל מהקבוצה אהבת הזולת ושנאה כלפי האגו שלו. אם האדם רואה שהחבר שלו משתדל לדכא את האגו שלו, אז זה ייתן לו כוחות נוספים במאבק עם האגו של עצמו. הכוונות של כל החברים יתאחדו לאחד שלם. ואם בקבוצה מסוימת ישנם עשרה אנשים, אז כל אחד מהם יקבל כוחות של כל עשרה החברים שמדכאים את האגו שלהם ומשתוקקים לאהבת הזולת.

ואם חברי הקבוצה, כתוצאה מצניעות לא מוצדקת, לא מגלים את הרגשות שלהם אחד כלפי השני, אז הרגשות שלהם לא מגבירים את האהבה ולאט לאט כל אחד מהם מאבד את הרצון להגיע לאהבת הזולת וחוזר לאהבה עצמית.

מבוסס על מאמרו של הרב"ש "בעניין אהבת חברים" ("שלבי הסולם", שנת 1984, מאמר 2).

ידיעות קודמות בנושא:
אהבת חברים
מטרת החברה
ואהבת לרעך כמוך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest