דף הבית / אהבה ודאגה בבקבוקון אחד

אהבה ודאגה בבקבוקון אחד

"אי אפשר להעריך ולומר, שזהו דבר טוב, אם אין הדבר שכנגדו, המראה על רע. וכמו כן: מר – ומתוק, שנאה – ואהבה, רעבון – ושביעה, צמאון – ורויה, פירוד – ודביקות. ולפי זה יוצא, שאי אפשר לבוא לידי אהבת הדביקות, מטרם שמשיג את שנאת הפירוד." (בעל הסולם, ספר "שמעתי", מאמר ל"ד "יתרון ארץ בכל הוא")

אם אנחנו רוצים להיות חכמים, בעלי יכולת להעריך כל מצב, אנחנו בהכרח צריכים להימצא במצב הפוך ומנוגד לו, ואז נוכל להעריך את מה שיש לנו. במקרה כזה אנחנו מרגישים פחד לאבד את מה שיש לנו ולכן אנחנו מעריכים את מה שיש, לא מרפים. זהו רגש אמיתי של התקרבות, של קירוב.

שאלה: האם צריך לשמור כל הזמן על דאגה כזאת?

תשובתי: בהכרח. כשאנחנו אוהבים מישהו, אנחנו שומרים בתוכנו רגש תמידי של דאגה ופחד לאבד את האהבה, זוהי אומנות גדולה. אחרת זו אהבה ילדותית, שלא שווה דבר.

שאלה: מה הצורך בהשגת אהבה, האם לא מספיק פשוט לחוות פרידה מבלי לשנוא בזמן הפרידה?

תשובתי: מה זאת אומרת "לחוות"? חווית ושכחת? לא! אז לא תרגיש אהבה, אלא רק רגש קל ונעים. על כך נאמר ש"אין חכם כבעל ניסיון", שעבר את כל המצבים ויודע להעריך שמחה ממה שיש לו, בהשוואה לכך שהוא יכול גם לאבד זאת, אז הוא באמת ישמור על מה שיש לו. אחרת הכול הולך לאיבוד ונעלם.

בעיקרון, גלגולי החיים הרבים ניתנים לנו כדי שנצבור ניסיון, נתחיל להעריך את מה שיש לנו, ובאופן כזה נרכוש אושר אמיתי שיהיה מורכב מהמצב הרע ומהמצב המנוגד לו. כך נבראנו, אנחנו הרי נבראים, הפוכים ומנוגדים לבורא.

מתוך שיעור וירטואלי, 15.12.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest