דף הבית / חינוך, ילדים / אדם חולה, חברה חולה

אדם חולה, חברה חולה

שאלה: בגישה התעשייתית לבניית חברה אינטגרלית אין מטרות ברורות של ניהול, וכל המערכת הזאת למעשה תלויה לחלוטין בגורם לא יציב כמו האדם, נפש האדם, התפיסה האנושית. לכן מערכת הניהול התעשייתית היא לא טובה.

תשובתי: דווקא בגלל זה היא בכל מקרה נמצאת במשבר. מאחר והאדם המודרני אינו מסוגל לנהל מערכת מורכבת, הוא הכניס על ידי האגו שלו את עצמו לכזה מצב, שהוא משתמש בכל מה שייצר למען מטרות מיותרות זרות לחלוטין. תראה מה שקורה! באילו חובות נמצאים כולם, עד כמה אנחנו מרוששים את הטבע! וכל זה בעיקרון, חסר כל תכלית!

שאלה: זהו פרדוקס של המערכות המורכבות. ככל שהמערכת מורכבת יותר, כך אפשר להפיק ממנה רווח גדול יותר עם השקעה מינימלית לניהול ופיקוח, אבל יחד עם זה, כשל קטן ביותר במערכת מורכבת, מביא לתוצאות הרבה יותר הרות אסון, מאשר במערכת פשוטה.

תשובתי: אני חושב שהעניין הוא לא במערכת, אלא בכך שהאדם רוצה להפיק רווח מבלי שמשתמש במערכת בצורה נכונה, אלא בכל דרך אחרת. כי בכל מקום ובהכול נצפות כל מיני "בועות" כלכליות מתנפחות. אנחנו מוכנים להמציא כל מה שרק אפשר, רק כדי למכור ולהרוויח מזה, אף על פי שהכסף הזה פשוט ישכב איפה שהוא בבנקים.

כלומר, בעיקרון, אנחנו הלכנו לאיזה תחום אחר לחלוטין מדרך ההתפתחות, הלכנו לאיבוד. ואם ההתפתחות הזאת הייתה למען הרווחה, למען המילוי, למען ההתקדמות!… אולם למרבה הצער, כל זה רק למען הכיס או למען מלחמה. לכן, המשבר כאן מהווה גורם מטהר. וזה טוב מאוד שהוא מתגלה כבר עכשיו.

שאלה: זהו מדד שמצביע על כך שהחברה היא חולה.

תשובתי: אנחנו לא נוכל לעשות שום דבר מבלי לשנות את האדם. מפני שכל המשבר הזה וכל המערכת העולמית שלנו נמצאת כבר כמעט מאה שנה דווקא בכזה מצב, שבו אדם חולה מנהל את הטבע ומחדיר לתוכו את המחלה שלו. צריך לתקן את האדם!

מתוך תוכנית "עולם אינטגרלי. נוסחה של חברה אינטגרלית", 02.07.2012

ידיעות קודמות בנושא:
תועלת שאינה מוטלת בספק
מי ינהל את החברה האינטגרלית
חינוך אינטגרלי זה הקריטריון העיקרי של החברה העתידית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest