דף הבית / כלכלה / כסף / אבולוציה מובילה לשיתוף פעולה

אבולוציה מובילה לשיתוף פעולה

laitman_2010-03-12_9587-70.jpg

שאלה: הרעיון אודות שיתוף הפעולה של שני ההפכים יצא לעיתים רחוקות מחוץ למסגרות של המחקרים הפילוסופיים ושל השיח התרבותי נטו… אתה מחייה את הרעיון הזה שוב, למרות שהאנושות התעייפה מהניסיונות לממש אותו…

תשובתי: (השאלה כנראה נשאלה על ידי פילוסוף, לכן אני מביא קטע מספרי החדש): הרעיון עצמו שמהלך האבולוציה נקבע על ידי שיתוף פעולה של שני הפכים, הופיע כבר מזמן. מספיק שנזכור התנגדות דואלית בין היין והיאנג במיתולוגיה ובפילוסופיה הסינית, "מלחמה-שלום" של אֵמְפֵדוֹקְלס, עימות של טוב ורע בדתות של אברהם ובדיאלקטיקה של הגל. באבולוציה המדעית של המחצית השנייה של המאה ה-19, הרברט ספנסר הניח יסוד לתיאוריה שלו על עימות בין הכוחות הדיפרנציאליים והאינטגראליים. בכל תקופה הרעיון האוניברסלי הזה קיבל מילוי חדש, משמעות חדשה, בהתאם לרמת ההתפתחות הרוחנית של האנושות.

לכן חשובה במיוחד העובדה שבאבולוציה המודרנית הופיעה תיאוריה של קוֹ-אבולוציה, שבהתאם אליה ההתפתחות של החומר הדומם והחי נקבע על ידי שיתוף פעולה של שתי התחלות, "קואופרטיביות" (קו-אבולוציה) ושל "תחרותיות". צריך לומר, שתהליכים קו-אבולוציוניים, שהתפתחות מערכות צמודה (או אלמנטים בתוך המערכת) עם דרישות סלקטיביות הדדיות, כבר התגלו מזמן בביולוגיה. אך הם נחשבו ל"היקפיים", משניים, והסתכמו רק בצורות שונות של יחסים סימביוטיים (פרזיטיות, שיתוף פעולה, קוֹמֵנְסָאלִיזם, הדדיות וכולי).

בעשור האחרון המונח "קו-אבולוציה" יצא הרחק מעבר לגבולות הביולוגיה, הוא רכש תוכן הרבה יותר רחב, אפילו פילוסופי, והניח יסוד לעיצוב מודל מדעי קוגניטיבי חדש שמשפיע באופן ניכר לא רק על המחשבה המדעית הטבעית אלא גם על המחשבה ההומאנית. הוא נכלל בחקר התהליכים המתרחשים בכל הרמות של ארגון החומר הדומם והחי, מתת-אטום, גנטי-מולקולארי, ועד לחיים משותפים וקו-אבולוציה של רעיונות. הרעיון הזה הנחית מכה מורגשת בדימויים מיושבים על תחרותיות ככוח העיקרי המניע של האבולוציה: גישה קו-אבולוציונית הורסת את הצורה הקודמת של הטבע כמו "מלחמת כולם נגד כולם", כמאבק חסר רחמים על הקיום.

למען ההגינות הייתי רוצה להזכיר שצ'ארלס דארווין הזהיר שהשימוש במונח: "מאבק על הקיום" במובן הרחב והמטפורי כולל גם תלות של יצור אחד בשני. העיקרון הזה התפשט על ידו גם לחיים הסוציאליים: "שבט, המורכב מהרבה חברים שהם בעלי רוח פטריוטית ברמה גבוהה, בעלי נאמנות, משמעת, גבורה וסימפטיה, יהיו תמיד מוכנים לעזור זה לזה ולהקריב את עצמם למען רווחת הכלל – לשבט כזה יש הרבה יותר סיכויים לנצח את השבטים האחרים, וזו תהיה בחירה של הטבע".

עם כל זה, לאורך זמן רב המילים "מאבק על הקיום" הובנו באופן מילולי, וניתן למצוא את הביטוי הקיצוני שלהן בסוציאל-דרוויניזם שטען: החזק הוא המנצח. והעובדה שהתפקיד של התהליכים הקו-אבולוציוניים, של שיתוף פעולה מוכר דווקא עכשיו, הוא די מדהים. זה מדד לשינויים חשובים בהכרת האדם המודרני, במערכת הערכים שלו: התחרותיות, גם שאינה מפנה מקום לאידיאלים של שיתוף פעולה, עזרה הדדית, סולידריות, בכל אופן נכנעת בצורה ניכרת וכבר אינה נתפסת כחוק העיקרי של הטבע, המצדיק את האגוצנטריות בכל גילויו השונים.

לא במקרה מצדדי התיאוריה של קו-אבולוציה סבורים שהפצתה והתפשטותה יעזרו לבנות מחדש יחסים הדדיים של האדם והטבע, ואפילו ליצור ציוויליזציה מסוג חדש, המבוססת על שיתוף פעולה, חוסר כפייה ודו שיח.

ידיעות קודמות בנושא:
משבר, צירי הלידה של הציוויליזציה
משבר – נקודת המעבר לחברה החדשה
השקפת עולם אנטי משברית ʺנטורליזם סוציאליʺ

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest