תפילת לב האבן

laitman_2010-03-15_5703_us-70.jpg

מי אינו יודע מה זאת תפילה, היא הרי קיימת בכל הדתות, בכל התרבויות. בני האדם פונים זה לזה בתחנונים, מתחננים למשהו, כלומר תפילה יכולה להיות מופנת כלפי בני אדם או כלפי איזה כוח עליון (כפי שהאדם מדמיין אותו לעצמו).

בתפילה טמון כוח רב, כי כאשר האדם מרגיש שהוא נקלע למצב ללא מוצא, פורצת מתוכו בקשה כנה לעזרה. זו תגובה טבעית שאותה אנחנו מכנים תפילה, בקשה, זעקה, תחנון, או שזו יכולה גם להיות תפילת הודיה שגם כן נשפכת מהלב עצמו. פעולה כזאת מעוררת ומזמינה מאגרים גדולים ופנימיים של האדם המביאים לריפוי, ליכולת להתגבר על מכשולים שלא ניתנים כביכול להתגברות.

אך בחכמת הקבלה "תפילה" היא אינה סתם בקשה כלשהי, אלא בקשה לתיקון, להשׂגת מטרת הבריאה. עד לנפילה מהרגשת הבורא לא היו קיימים אצלנו סידורי תפילה, מאחר ובני האדם הרגישו את הבורא וכל אחד פנה אליו מתוך ליבו, "נשמת אדם תלמדנו". האדם ידע בעצמו מה עליו לברר ולבצע, כדי להתקרב במקצת אל המטרה ולהתאחד עם הבורא, להשתוות אליו בתכונות.

כך היה עד לחורבן בית המקדש, כל העָם היה בהרגשת העליון והרגיש על מה צריך לבקש. התחושה וההרגשה שבלב למעשה הייתה התפילה. האדם הרגיש בליבו השתוקקות להשפעה, לאהבה לזולת, לאהבה לבורא, להשתוות עימו, הוא הרגיש זאת בלב ולא היה צורך במילים. להביע בשפתיים זה עבורנו בדרך כלל לשמוע את עצמנו, להבין בעצמי, את מה שמרגיש הלב שלי. זו הייתה תקופה שבה היינו נמצאים במצב מתוקן.

אך כאשר חרב "בית המקדש" בלבבות שלנו, כתוצאה מהנפילה הכללית מאהבת הזולת לשנאת חינם זה לזה, הפסקנו להידמות לבורא בתכונות שלנו, ואחר כך הוא נעלם מהרגשתנו, ואנחנו כבר מבקשים עבור האגואיזם שלנו ולא עבור התיקון שלנו! אנחנו מבקשים את מה שאנחנו רוצים, הרצונות החדשים השתלטו עלינו, כלומר האגואיזם.

ומה כבר יכול לרצות האגואיזם? – שיהיה לו טוב ורע לאחרים, כי ביחס אליהם אני מרגיש את עצמי עוד יותר טוב! כך פועל הלב החדש שלנו, "לב האבן". מובן מאליו שאנחנו לא נשיג את התפילה האמיתית עד שלא נתקן את הרצונות שלנו. אך מהצד השני, חשוב לנו בכל זאת לדעת, כיצד צריכה להיות התפילה האמיתית, כדי להבין אם לא בלב, אז לפחות בשׂכל, ולהתקדם לכיוון הזה, בכך שמתקנים את תכונותינו.

לכן המקובלים ערכו עבורנו את הסידור, כדי שנדע על מה בכל זאת לבקש.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 12.07.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
הלב המדבר
תפילת רבים
תפילה שבלב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest