דף הבית / חינוך, ילדים / תם עידן העבדים

תם עידן העבדים

היום אנחנו נפגשים עם הדור החדש, שמסוגל לעשות דבר כלשהו רק אם הוא מבין, מרגיש, מחליט ומסכים עם מה שצריך להיעשות. אחרת הוא לא יעשה דבר. אנחנו רואים את זה אפילו לפי האירועים שעוברים עכשיו על העולם. העולם עולה על גל חדש, ובמילים אחרות, מתעוררת דרגה חדשה של הנשמה הכללית בכל האנושות.

הדור של היום אינו יכול לקבל את החינוך בצורה של הטפות מוסר: "קח מאיתנו דוגמה ותנהג באותה הדרך". לצעירים זה לא יספיק, הם לא ילכו בדרך הזאת. להיפך, הם יעתיקו את הדוגמאות הנוראיות ביותר ולא יוכלו לשלוט בעצמם ולנהוג לפי הדוגמאות הנהדרות שלך.

הדור החדש לא יקבל שום דבר כמובן מאליו. נכון שבילדות האדם סופג דברים רבים בצורה אוטומטית, ובכל זאת, אפילו אם נחנך את הילדים של היום בשיטת המקל והגזר, זה לא ילך. הרי האגו גדֵל מיום ליום, ולא תוכל לעמוד בפניו. ולכן ההרגל לא ייעשה אצלם לטבע שני.

לנגד עינינו גדֵל בילדים טבע חדש שדורש שתיתן להם את השיטה בידיים. אתה רוצה לתת לילד תוצאות מוכנות שהוא יממש אותן כמו מכונה קטנה מתחת לידיך, כשהוא מסתכל עליך וחוזר אחריך. אך לא, הילדים מסתכלים עליך במבט חודר, בוחן, בררני מאוד. הם כל הזמן לומדים ומנתחים אותך ואתה די שקוף עבורם. עלינו להבין שהדור הזה דורש שיטה רציונלית ומאוד הגיונית שהוא יוכל להבין ורק לפי אותה ההבנה להשתמש בה.

תם עידן העבדים, עידן המכונות שעוד נזף בו צ'רלי צ'פלין. היום אנחנו צריכים לחשוב כיצד להסביר לצעירים את תהליך ההתפתחות, את המציאות ואת מקומם בה, את המטרה, את דרכי ההנהגה ואת ההזדמנויות שעומדות בפני כל אדם. בקיצור, צריך להראות לאדם את אותם הגבולות שבהם הוא באמת יצור חופשי.

הדור החדש שונה מאיתנו במידה רבה מאוד. ולכן אנחנו צריכים לפתח לא את שיטות האילוף (שמנסות לגרום להם להיות יותר ממושמעים וצמודים אלינו), אלא את שיטת מסירת החכמה בהתאם לגיל האדם. ואז הילדים ישתמשו בחכמה הזאת ויממשו אותה בהתנהגותם, ולנו יישאר רק לבדוק האם מסרנו להם אותה בצורה הנכונה. נוכל לראות את זה לפי התוצאות בשטח.

בעבר החינוך התבסס על המקל והגזר. הכניסו את הילדים לגבולות שונים ו"החזיקו אותם קצר": "כך צריך לנהוג, כך אתה חייב לפעול". היום זה לא יעבוד, מפני שהבורא דורש מאיתנו להגיע להכרת הרע, להבין מה קורה בחיים. אנחנו צריכים ללמוד לשלוט בעצמנו לפי חשיבות המטרה. זוהי העבודה העצמאית של האדם.

לנשמה אין גיל. לא חשוב במי היא מתעוררת: במבוגר או בילד. עלינו להבין: לקטנים, כמו לגדולים, אנחנו חייבים לספק את שיטת התיקון, כדי שרק לפיה הם יגדלו.

מתוך שיחה על החינוך, 19.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
החינוך צריך להתעדכן
להביא את הילדים לבחירה
מלידה אל דרך האור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest