דף הבית / כללי / תלמוד, מוסר ועסקים

תלמוד, מוסר ועסקים

photo_rav_gh70_170.gif

שאלתו של אופיר: נתקלתי בכתבה המספרת על אנשי עסקים שלומדים גמרא (תלמוד). איך מתחברים יחד תלמוד מוסר ועסקים? ואם בעל הסולם קובע, כי האמצעי היום להתעלות הוא לימוד חוכמת הקבלה, מדוע אנשים פונים ללימוד הגמרא דווקא?

תשובה: הרבה אנשים מוצאים מילוי בלימוד גמרא (תלמוד). בתלמוד מסופר על מריבות ובירורים, וקיימת אפשרות להכיר את העבר הרחוק, ולכך הם נמשכים. מחברי התלמוד היו מקובלים גדולים. בטקסטים שלהם מתוארים חוקים רוחניים בצורה אלגורית. הרי, מה עוד יכול לעשות האדם בעולם הזה חוץ מאשר להשיג את הבורא?!

אנחנו קוראים את הטקסטים הללו במידת ההבנה שלנו את העולם. אלה שאינם מבינים שלטקסט הזה ישנם רבדים רבים, רואים בו רק סיפורים על העולם שלנו, בירורים משפטיים, וכו'. אנשי עסקים קרובים לזה, מבינים בזה, מקבלים סיפוק מהקשר עם התורה, שעל חשיבות הקשר הזה סיפרו להם המורים שלהם.

הם רק לא סיפרו להם שהבורא אמר: "בראתי יצר רע, בראתי לו תורה תבלין". ואפילו אם סיפרו, אז לא הסבירו להם שהגמרא גם מתקנת. אם אתה רוצה לדעת את דעת המקובלים, כותב על כך בעל הסולם ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות", אות קמ"ז: "שנים עוסקים בתורה בהלכה אחת, ובלשון אחת ממש. ועכ"ז, לאחד תהיה התורה ההיא בבחינת חכמת הקבלה ותורה דאצילות, ולשני תהיה תורה דעשיה ונגלה."

זה אומר ששני אנשים הלומדים את אותו הטקסט משיגים ומבינים אותו לפי התכונות שלהם – האחד קורא אותו כסיפור של העולם הזה, ואילו השני קורא על העליון, על הרוחניות.

שיעור על פי הקדמה לתלמוד עשר הספירות (אות קמ"ה עד אות קנ"א)

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest