דף הבית / חינוך, ילדים / תלמדו אותי לחיות

תלמדו אותי לחיות

חוות דעתו של מ. סָנְדוֹמִירְסְקִיי, פסיכותרפיסט: בדרך כלל הצעירים יודעים יותר מהמבוגרים. הקדמה הטכנולוגית מתקדמת מהר מאוד, והפער בתפיסת העולם הסובב אצל ילדים ומבוגרים הוא עצום.

נוצרה, מה שנקרא, חברה "טרום ציורית" (פרה- פיגורטיבית), מה שבעיקרון קל מאוד להסביר: הילדים מעבדים באופן שונה את שדה המידע, תופסים מהר יותר נתונים, ואילו למבוגרים קשה יותר להדביק את ההתפתחות הטכנולוגית. דווקא בגלל זה ילד בן חמש יכול בקלות להדליק כל מכשיר חשמלי ולספר לסבתא שלו איך להשתמש בו.

אפשר היה רק לשמוח על אופן ההתקדמות הזה של הדור החדש, אם לא הבעיות שנובעות מהמרחק הזה בין המבוגרים לילדים.

הראשונה מבין הבעיות היא, שלדור הצעיר מופיעה אשליה של נגישות לידע: כל מידע ניתן היום להשיג ב"גוּגֵל", לדלות מהאינטרנט. הבעיה השנייה היא, שהרגש של העליונות העצמית הורס את הסמכות של המבוגרים. ושתי הבעיות מתרכזות דווקא בבית הספר, אבל לפתור אותן במבנה הארגוני הנוכחי – פשוט בלתי אפשרי.

ללימוד יעיל לילדים עדיין נדרשים שני דברים. קודם כל, הם צריכים להתאסף יחד, כדי להתחרות זה עם זה, כולל גם בציונים, מפני שהתחרותיות זה התמריץ הטוב ביותר לתפיסת ידע. שנית, הם פשוט זקוקים למבוגר שיהיה עבורם סמכות מוראלית ויהווה מתאם (רכז) של זרם המידע.

תגובתי: להתאסף יחד זה הכרחי, אך לא כדי לפתח יכולות תחרותיות, אלא לצורך התפתחות עזרה הדדית והבנה שבחברה האינטגרלית העכשווית דווקא שיתוף פעולה הדדי מוליד הצלחה.

ידיעות קודמות בנושא:
לגלות לילדים עולם גדול יותר ויותר
בעיות ההשכלה הן בחינוך
אבות וילדים: מי לא מבין את מי?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest