דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תכנית חינוכית טרמינולוגית

תכנית חינוכית טרמינולוגית

כל החיים שלנו, כל ההיסטוריה שלנו, כל מה שאנחנו עוברים מתחילת הבריאה ועד סופה, הכול מתחלק לשני חלקים: גלות וגאולה.

אין יותר שום דבר, חוץ משני המצבים האלה:

  • או שאני מנותק מהכוח העליון ונמצא בגלות, באיזו אשליה, ב"חלום" שנקרא "העולם הזה", תחת השפעת הרצון האגואיסטי שלי שמנתק אותי מראיית והרגשת העולם הרוחני.
  • או שבאמצעות פעולות מסוימות, שאותן מלמדת אותנו חכמת הקבלה, אני מגיע לגילוי הכוח העליון ודורש ממנו שיוציא אותי מהגלות, שיעלה אותי מעל לעולם הזה לעולם העליון, וכאשר זה סוף סוף קורה, אז אני זוכה לגאולה.

ההבדל בין גלות וגאולה, הוא באות א', שמסמלת את הבורא, "אלופו של עולם". כך מתחלקת כל המציאות שלנו, כל תהליך ההתפתחות. ודאי שאנחנו לא יודעים על כך, עד שפתאום מקבלים התעוררות שמאפשרת לנו להפסיק את תקופת הגלות, החושך, הרגשת העולם הזה, המצב הרע ביותר והבלתי נסבל, ולעבור לתקופה חדשה, לרמה חדשה, למצב חדש, שנקרא "גאולה". רק לשם כך אנחנו לומדים.

בהימצאנו בעולם הזה, אנחנו משתמשים במילים שלו לתיאור העולם העליון, המצב הרוחני. אבל יחד עם זה, אף פעם אסור לשכוח שהתוכן של המילים, המשמעות שלהן שונה מהרגיל.

למשל, אדם שייך לקטגוריית "ישראל", זה לא לפי לידתו, אלא לפי ההשתוקקות הרוחנית שלו.

"דתי" במונחים הרוחניים של חכמת הקבלה, אלה הן הספירות "דעת", "תפארת", "יסוד", שזה "קו אמצעי". במילים אחרות, אדם, שכבר עובד ב"ג' קווים" ומגיע, או לפחות משתוקק לדבקות עם הבורא, הוא נקרא "דתי". ו"חילוני" נקרא, מי שנמצא תחת שליטת הרצון לקבל.

"קדושה", זו תכונת ההשפעה והאהבה.

באופן כזה, את כל המונחים וההגדרות שלנו מאפיין רק דבר אחד: איזה כוח פועל באדם, בזה שקובע את הכוונות שלו בכל פעולה. או שזו כוונה בעל מנת להשפיע, לפי העיקרון של "ואהבת לרעך כמוך", ומזה להגיע ל"ואהבת את ה' אלוקיך", או להיפך, כוונה בעל מנת לקבל לעצמו. זה כל ההבדל בין האנשים.

לאדם שלומד את חכמת הקבלה שלא על מנת למשוך את המאור המחזיר למוטב, אין שום סיכוי למשוך את המאור הזה באופן אחר. וללא המאור הוא נשאר "חילוני", כלומר נמצא בכוונה על מנת לקבל לעצמו. הוא מנותק מהבורא ואפילו מהמאור המחזיר למוטב, שנקרא גם כן "תורה".

ולכן, בזמן הקריאה של כתבי המקובלים, אנחנו תמיד צריכים להבין ולזכור שהם מובאים במונחים רוחניים.

מתוך שיעור על המאמר "הגלות והגאולה", 03.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לא תעשה לך פסל ותמונה
מבט נכון על ספרי הקודש
מערכת מדעית של חוקי הטבע הכלליים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest