דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תכונת ההשפעה הצנועה

תכונת ההשפעה הצנועה

"ויהי ברדת משה מהר סיני ושני לחת העדת ביד משה ברדתו מן ההר…". (תורה, ספר "שמות", פרשת "כי תשא", פרק ל"ד, פסוק כ"ט).

מדובר על ירידתו של משה חזרה ל"מלכות". לאחר שקיבל את האור ואת כוח העבודה עם הרצון האגואיסטי, עם הנברא, הוא יורד כדי להתחיל לתקן אותו.

"…ומשה לא ידע כי קרן עור פניו בדברו אתו." (תורה, ספר "שמות", פרשת "כי תשא", פרק ל"ד, פסוק כ"ט).

משה לא הרגיש שהוא התמלא ב"אור חכמה" שמאיר ב"תוך חסדים". כי האדם לא מרגיש את אותה הדרגה שבה הוא נמצא, מפני שהוא חי בה ויכול להרגיש אותה רק כשמתעלה או יורד ביחס לסביבה מסוימת. כמו תינוק שיכול להיות בנו של מלך ויכול להיות בנו של עני, אבל הוא לא מרגיש את מצבו. כך גם האדם מודד את דרגתו רק ביחס לאחרים.

לכן משה לא מרגיש שרכש את דרגת ה"בינה". העניין הוא, שאדם, ברדתו מפסגת ה"בינה" כדי להעביר לתחתונים את האור העליון, אינו מרגיש את מה שאיתו הוא הולך אליהם כמשא גדול מאוד, כרכישה עצמית גדולה מאוד, מפני שהוא עושה את זה למענם.

כלומר האח"פ מופיע מה"בינה" רק כדי לתת לתחתון, לכן האדם מרגיש את עצמו בתכונת ההשפעה. אבל הוא לא מרגיש עד כמה התכונה הזאת מתגלה בו לנתינה פיזית לתחתונים בצורה של אור שנובע ממנו. זה למטה מהדרגה שלו, כי הוא נמצא בדרגת "בינה" שמאופיינת בזה, ש"אין לי כלום ואני גם לא צריך שום דבר".

אבל כאשר הוא מתחיל לרדת למטה, כדי להעביר לעָם את הכול, אז הוא לוקח איתו כמה שדרוש להם. אבל הוא עצמו לא נמצא בחבילה הזאת. תכונת ה"בינה" מבטלת את הגאווה, מתבצע ביטול עצמי מלא ולכן האדם לא מרגיש את מצבו.

"וירא אהרן וכל בני ישראל את משה והנה קרן עור פניו וייראו מגשת אליו." (תורה, ספר "שמות", פרשת "כי תשא", פרק ל"ד, פסוק ל').

קרינה, זו הארה שאפשר לקבלה רק בתכונת ההשפעה. אבל היא דוחה את העָם ממשה, מפני שבינתיים אין להם את התכונה הזאת.

הם אינם יכולים להפוך להיות דומים לו ונסוגים ממנו, כי עדיין אין להם את אמצעֵי התיקון. זה מה שקורה היום בעולם. אנחנו צריכים להשתנות. אבל איך ולְמה?

עכשיו אנחנו כבר מתחילים להבין שגם אם נמשיך הלאה להתייחס בצורה אגואיסטית זה כלפי זה, אנחנו לא נשרוד. אבל איך להשתנות והאם זה אפשרי? על השאלה הזאת חכמת הקבלה נותנת תשובה, כי זו השיטה להמשכת אור התיקון.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 30.09.2013

ידיעות קודמות בנושא:
מי יכול לשמוע את התורה?
ירידה מהר סיני
סימנים של "עגל הזהב"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest