דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / תכונות שונות: משה וקרח

תכונות שונות: משה וקרח

קרח הוא המנהיג של תכונת הביקורת שבאדם, הסבור שאפשר לבצע פעולות רוחניות של תיקון ולעלות לדרגה השווה לבורא, כלומר להיכנס לארץ ישראל, למצב בו האדם מגלה את הכוח העליון של הטבע ונמצא עימו בקשר, בדבקות.

תכונת ה"קרח" שבנו, חושבת שאפשר להשיג את המצב הזה בדרך יותר קלה וקצרה ממה שמציע משה, ללא ייסורים וללא בעיות רבות, ללא סבל נוראי ומוות במדבר. אבל לפני העם ישנן ארבעים שנה של עבודה רצינית, התקרבות זה לזה. זה שכולם ימותו תוך פרק הזמן הזה, אין כל ספק. ובמשך כל ארבעים השנה האלו הם נידונו לסבל, ורק בסוף למוות ליד הגבול עם ארץ ישראל.

אבל בכל זאת, קרח טוען שאפשר לחלוף על פני המדרגה הזאת. הוא אדם גדול שמבין הכול, ומתוך התכונה שלו הוא רואה (ונדמה לו שמה שהוא רואה זה נכון) שמשה טועה, בדיוק כפי שטעה עם המרגלים. ומה בא בעקבות זה?! קשה מאוד להבהיר לעצמך: או שאתה צריך להיכנס עכשיו למצב גבוה יותר שנקרא "ארץ ישראל" ולהשיג את תכונת ההשפעה, גמר התיקון, אהבה הדדית עם הבורא, כשלפניך נגלה כל העולם העליון, ואתה יכול לפעול שם לפי כל החוקים הרוחניים. או שאתה בהכרח חייב למות בגלל חוסר ההתאמה שלך לעולם העליון. למה אי אפשר לתקן את חוסר ההתאמה הזה? אם המרגלים היו מחליטים שבכל מקרה ייכנסו לארץ ישראל, אז הכול היה בסדר. העם היה הולך אחריהם והם בשקט היו עוברים את כל המכשולים, ללא שום מלחמות. מלחמה דרושה רק כדי להכות בנו, להעלות לדרגה הבאה, לגלות בנו נכונות. ולא יותר מזה. 

קרח סבור שמשה כמנהיג, אחראי על הכול. מנקודת מבטו, משה לא הכין נכון את העם, לכן בני ישראל יכולים ללכת בדרך אחרת. והבעיה הזאת היא בלתי פתירה, מפני שתכונת מלכות (קרח) ותכונת בינה (משה) מנוגדות זו לזו, אי אפשר לשלבן יחד. למרות שקרח הוא אדם גדול ונמצא בדרגה הקרובה למשה, אבל אלה תכונות שונות.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 20.5.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest