דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / תכונות מיוחדות של הדור השלישי והרביעי

תכונות מיוחדות של הדור השלישי והרביעי

"ועתה יגדל נא כח אדני כאשר דברת לאמר: ה' ארך אפים ורב חסד נשא עון ופשע ונקה (את בעל תשובה) לא ינקה (זה שלא חזר בתשובה) פקד עון אבות על בנים על שלשים ועל רבעים" (שלח, י"ד, י"ז-י"ח).

שלושה דורות מכתר עד מלכות: חכמה, בינה, זעיר אנפין, כך זה בכל מצב רוחני. ובמדרגה הרביעית, מלכות, נוצרת הידמות לבוראהדור השלישי זה זעיר אנפין, מצב של קטנות. שם כבר נעשית מחיקת האגו, שמתוקן במלואו רק בדור הרביעי. וזה מסמל "פקד עון אבות על בנים על שלשים ועל רבעים". מדובר על עלייתה של מלכות דרך זעיר אנפין לבינה, לחכמה ואחר כך לכתר.

"סלח נא לעון העם הזה כגדל חסדך וכאשר נשאתה לעם הזה ממצרים ועד הנה: ויאמר ה' סלחתי כדבריך: ואולם חי אני וימלא כבוד ה' את כל הארץ: כי כל האנשים הראים את כבדי ואת אתתי אשר עשיתי במצרים ובמדבר וינסו אתי זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי: אם יראו את הארץ אשר נשבעתי לאבתם וכל מנאצי לא יראוה" (שלח, י"ד, י"ט-כ"ג).

אין בזה שום דבר נורא. להיפך, כאן מדובר על חסד גדול מאוד של הבורא, שממית את כולם, כלומר הורג את כל הרצון האגואיסטי. כי רק ברצונות אלטרואיסטיים, שנעמדים במקום האגואיסטיים, יכול העם להרגיש את המצב שנקרא "ארץ ישראל". כל הזעם הזה דרוש רק כדי לתקן את האגואיזם לאלטרואיזם. אף אגואיסט לא יכול להיכנס למצב של תכונת ההשפעה והאהבה שנקראת ארץ ישראל. הוא צריך תחילה למות, כלומר להיוולד מחדש ולהיכנס לשם, או במצב של קטנות (הדור השלישי), או במצב של גדלות (הדור הרביעי). לכן כשמדובר על עונש, השמדה, מוות, הכוונה היא לאגואיזם, אותו באמת חייבים להשמיד. ורק תכונות של השפעה ואהבה שמופיעות במקומו, ירגישו בתוכן את המצב של "ארץ ישראל".

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 29.4.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest