דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תחת שליטת הנכרים

תחת שליטת הנכרים

בעל הסולם, מאמר "הערבות":

"ונמצא שאותו שיעור, המסור בידי הנכרים, יהיה בלתי מובטח כלל לכל יחיד מישראל. כי חבריו לא יוכלו למלאות לו את המחסורים האלו, משום שאינם בידיהם. וכבר נתבאר, שכל עוד שהיחיד מוטרד במאומה בדאגותיו עצמו, אינו מוכשר כלל אפילו להתחיל בקיום המצוה של "ואהבת לרעך כמוך"."

על ידי התיקון של הרצון לקבל לעל מנת להשפיע, אנחנו כבר יכולים לחלק אותו, כביכול, לשני חלקים:

• חלק אחד אפשר לשייך לפעולות של השפעה, הפצה, חיבור – כשהוא משתוקק מתוכו החוצה, אדם מתקדם בהדרגה לכיוון של השפעה, לכיוון הבורא.

• החלק השני, זה הרצון לקבל עצמו, שעדיין נמצא בכוונה על מנת לקבל וחושב רק על עצמו, בכל מיני האופנים השונים, שזה נקרא "המסור בידי הנכרים".

האדם כאילו נמצא ב"פיצול": חלקו נמצא בגלות וחלקו נמצא ביציאה לגאולה.

ולכן, כל עוד הרצון האגואיסטי שולט על האדם, ולא מאפשר לו לחשוב על הפצה, השפעה, חיבור, אהבה וכולי, כלומר לא נותן לו לדאוג לזולת, ושדרכו לומד איך להתייחס לבורא, אז אין לו שום סיכוי לצאת מהגלות. בזה שנמצא ברצונות הקבלה האגואיסטיים שלו, הוא מתחיל לקבל בתוכם מכות, ומחוסר ברירה הוא כבר לא מקווה יותר לחיים גשמיים טובים, כי זה לא מביא לו תענוגים, אלא רק ייסורים. אז האדם מוכן לברוח ממצרים, משליטת "אומות העולם", כלומר משליטת האגו שלו, ומוכן למסור את עצמו להשפעה. המכות עוזרות לו להחליט שעדיף לעבור לצד השני, שם לפחות אין מכות. זה עוזר לאדם להיפטר מהחלק שנמצא תחת שליטת הנכרים, לצמצם את עצמו שם ולעבור לצד של ההשפעה, איפה שהוא מתחיל להשקיע מאמצים. זה נקרא "דרך ייסורים".

וכמו כן, יש דרך האור, "דרך תורה", כשאנחנו באמצעות כל מיני פעולות מזמינים על עצמנו את האור והוא מתקן את היחס שלנו, בכך ששם דגש דווקא למילוי הטוב והנפלא של ההשפעה. המאור הזה משנה בי את טווח הערכים, נותן לי להרגיש שהשפעה זה משהו גבוה, זה מכובד וטוב. כך זה מצטייר עכשיו בעיניי, ואז אני נמשך יותר להשפעה, ומוכן לצמצם את החלק של הקבלה שנראה עכשיו בזוי בעיניי. כך אני מתקדם קדימה בעזרת המאור, בדרך של "אחישנה".

לכן, אנחנו יכולים ללכת בדרך אחת או בדרך השנייה, אבל תמיד האדם צריך לראות את עצמו "חציו חייב וחציו זכאי". חלק אחד שלו נמצא תחת שליטת החברים בקבוצה, ושם הוא מוכן להשפעה ולחיבור, והחלק השני שלו נמצא תחת שליטת הנכרים. מדובר דווקא על אדם כזה, ולא על אלו ששקועים לגמרי בתאוות העולם הזה ואינם יכולים לצאת מהן וגם אינם מרגישים שיש להם נטייה לעלייה מעל עצמם.

מתוך שיעור על מאמר "הערבות" של בעל הסולם, 03.06.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לא תרצה, לא תמצא
מתי כבר יגיע הסוף לגלות מצרים
כדי להיות ערֵב, אתה צריך להתעלות מעל עצמך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest