דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תחת המכבש או בתוך המדגרה?

תחת המכבש או בתוך המדגרה?

בדרך הרוחנית מצפות לנו לא מעט בעיות, מפני שההתפתחות הרוחנית מתרחשת למרות הרצון שלנו ומכוונת למצב שהפוך לנו. לכן, אנחנו צריכים "לנתח" את עצמנו במובן מסוים. וזה אפשרי באמצעות החכמה שאנחנו רוכשים תוך כדי הלימוד, שטמונה בו היכולת למשוך את האור. כך שיש לנו את האמצעים והכלים הדרושים, ובעזרתם אנחנו מתקדמים.

בעל הסולם כתב בעיתון "האומה": "כל בעלי חיים נסמכים על הטבע לגמרי, ואינם מסוגלים לקדם במשהו את הטבע ולעזור לעצמם בלעדיה". הם מתקדמים בצורה אינסטינקטיבית, כשהם משתנים מבפנים בהתאם לפקודות הפנימיות והחיצוניות של הטבע.

כל הדרגות – הדומם, הצומח והחי – התקדמו לאורך ההיסטוריה. במשך כ-15 מיליארד שנה, אפילו החומר הדומם עבר שינויים. זה נוגע במיוחד לעולם הצומח והחי, שהתפתחו והחליפו צורות רבות. האדם בתורו התחיל להתפתח כמעט האחרון במשך 100,000-200,000 השנים האחרונות. כך הטבע מקדם את העולם.

החברה האנושית בהתפתחותה עוברת שוב את אותן המדרגות: הדומם, הצומח, החי והאדם, אך כבר בדרגת האדם. ושוב האדם מתקדם בצורה אינסטינקטיבית: נדחף על ידי הטבע ועובר בכוח ממצב למצב. אנחנו רואים מההיסטוריה כיצד לפתע העמים "מתפרצים", מובילים מהפכות, מחוללים שינויים.

כך גם אנחנו מתפתחים, עד שלבסוף צומחת דרגת האדם שבאדם. הדרגה הזאת מתפתחת באנושות אל מול עינינו, והיא שונה מקודמותיה ביכולתה לקחת את חוק ההתפתחות לידיה, להידמות לבורא, להתעלות מעל הטבע, לזרז אותו. הטבע מקדם אותנו בקצב מסוים עד סוף 6,000 שנה, בעזרת "מכבש ההתפתחות", דרך הייסורים, ואילו האדם לוקח את הכוחות הללו לידיו ומפתח את עצמו מהר יותר, בהתאם לרצונו. הוא אינו רואה את חוק ההתפתחות כדבר רע, אלא כדבר טוב, ובכך הוא מממש את עצמו כאדם, הדומה לבורא. הוא לוקח דוגמה מהבורא, לומד ממה שהבורא מבצע בנברא, ורוצה גם הוא לנהוג כך.

פעם בני האדם חקרו את תהליך הדגירה, למדו להכין אינקובטורים והשיגו את ההתפתחות בהתאם לצרכיהם. כתוצאה מכך, יש לנו את כמות הביצים הדרושה לנו מדי יום, ואיננו תלויים בחוקי ההתפתחות של התרנגולת. בדיוק כך עלינו לנהוג עם עצמנו. לכן בעל הסולם ממשיך וכותב:

"לא כן האדם המחונן בכח מחשבי, שבסגולת הכח הזה הוא הולך ומשתחרר מחבלי הטבע ומקדם אותו. דרכו להתחקות אחר מלאכת הטבע, ולעשות את מלאכתו כמותה". כידוע, "הטבע"  בגימטרייה "א-להים". "הוא אינו מחכה, לקבל אפרוחים מידי הטבע, עד שתבוא התרנגולת ותחמם הביצים – הוא עושה לו מכונה המחממת הביצים ומולידה לו אפרוחים כמו התרנגולת הטבעית".

כמו כן, כותב בעל הסולם במאמרו "השלום בעולם":

"שיש כאן ב' ממשלות הפועלות בדרכי ההתפתחות האמורה: אחת היא: "ממשלת השמים", המבטיחה לעצמה להחזיר כל רע ומזיק – לטוב ומועיל. אלא שבא בעתו. כדרכו בכבדות ובאריכת הזמן. ויש – ממשלת הארץ.

וכאשר "הדבר המתפתח" הוא בעל חי ומרגיש, נמצא שסובל כאבים ויסורים נוראים, בזמן שנמצא תחת מכבש ההתפתחות, מכבש, הכובש דרכו באכזריות רבה.

ולעומת זה, "ממשלת הארץ", שהם בני אדם שלקחו את חוקי ההתפתחות האמורה תחת ממשלתם עצמם, שכוחם יפה להשתחרר לגמרי מכבלי הזמן, ונמצאים ממהרים מאד את הקץ, כלומר, את גמר בישולו ותיקונו של הדבר, שהוא קץ ההתפתחות שלו".

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 27.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
האדם המאיץ
ברית שלום
להתפתח זה אומר להשתנות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest