דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / תורת הקבלה ומהותה מאת בעל הסולם

תורת הקבלה ומהותה מאת בעל הסולם

thumbs_bs_100_wp.jpg

להלן תקציר שערכתי למאמרו של בעה"ס "תורת הקבלה ומהותה"

חכמת הקבלה – היא עניין של התגלות אלוקית, מסודר בדרכיו בכל בחינותיו, ממה שנתגלה בעולמות, ולכן היא החכמה החשובה ביותר.

נושא תכלית הבריאה – האדם. ועליו נאמר: "כל פעל ה' למענהו".

תכלית הבריאה – שהאדם ירגיש את אלקיו, כמו הרגשה האנושית שכבר מוקנית לו.

סוף מעשה במחשבה תחילה – על פי התכלית הזו שיתפתח מתוכה המין האנושי, שיעלה במעלותיו, עד שיהיה מוכשר להרגשת אלקיות כמו הרגשת רעהו. הנה מעלות ההשתוות ההדרגתית לבורא המה כמו שלבים של סולם.

מעילא לתתא
הסתר הדרגתי של הבורא, עד שנתהווה מהאור מציאות גשמית ובריות גשמיות.

מתתא לעילא
כל המדרגות של הסולם, שעליו מתפתח המין האנושי, מטפס ועולה, עד שמגיע להשתוות הצורה עם הבורא ולגילויו.

עניין חיוב הכוונה
בעם חושבים, אשר עיקר החפץ של התורה והדת, הוא עניין הכשר המעשה בלבד, בלי שום דבר נוסף הנלוה עליו, או שצריך לצאת ממנו. אם כן היה הדבר, שדי לנו בלימוד הנגלה לבד, בדברים הנוגעים למעשה.
אמרו חז"ל: "וכי מה איכפת ליה להקב"ה למי ששוחט מן הצואר, או מי ששוחט מן העורף, הוי לא נתנו המצוות, אלא לצרף בהם את הבריות" – הרי לפניך שיש עוד תכלית לקיום המצוות, והמעשה הוא רק הכנה בעלמא לתכלית הזאת. ואם המעשים, אינם מסודרים לתכלית הנרצה, הרי זה כאילו לא קיים כלום. וכן אמרו בזהר "מצוה בלא כוונה כגוף בלא נשמה". אם כן צריך עוד שיתלוה הכוונה אל המעשה.
הכוונה צריכה להיות כוונה אמיתית – "למען הבורא". אם כן לכן, עוד לפני המעשה נדרש לימוד, שיעזור לרכוש את האמונה בבורא ובהשגחתו ית' (אין עוד מלבדו). ועל זה אמרו חז"ל: "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין", ולא אמרו בראתי לו מצוות תבלין, כי היצר הרע, לא יניחהו לקיים המצוות.

עניין חיוב הלימוד בקבלה.
רק התורה היא תבלין המיוחד לביטול ולהכנעת היצר הרע, והיינו שאמרו חז"ל "המאור שבה היה מחזירו למוטב".

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/1FHk4

One comment

  1. יש לזכור שבסולם אפשר גם לרדת

    ואיך שאני חוויתי את הדרך הייתה תוך כדי ירידה בסולם

    אולי באמת התחלתי מנקודה יחודית…   🙂

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest