דף הבית / כלכלה / כסף / תוצאות פסגת ה-G20

תוצאות פסגת ה-G20

דעתו של הכלכלן מיכאיל חזין: "התוצאה הייתה כל כך לא רצינית, שאפילו לא ממש ברור מה לכתוב. קודם כל, לא הוכרז במפגש על צעדים מסוימים כלשהם להצלת יוון, שבכל זאת ביטלה את משאל העם השערורייתי שהעמיד אותה בסכנת פרישה מגוש האירו.

בעצם, העובדה שלביטול הזה הקדישו יותר זמן בחדשות מאשר למפגש עצמו, אומרת הרבה. יחד עם זאת, כיצד בדיוק תוכל יוון לשלם את החובות, אפילו לאחר הקיצוץ – זאת שאלה גדולה. גם לאחר שנמחק חלק מהחוב, הוא בכל זאת יישאר ברמה שבה הוא היה בתחילת ה"מבצע" להצלת יוון.

על פי הדיווחים בתקשורת, במפגש הפסגה שנמשך יומיים, המדינות דנו יותר בבעיית עידוד הצמיחה הכלכלית הגלובלית, מאשר בבעיות הקונקרטיות. אך מתוך ההחלטות שהתקבלו במפגש לא ממש רואים כיצד לעצור את ירידת הביקוש במשק, והאם בכלל אפשרי לעשות זאת.

כיצד אפשר לדבר על המרצת הכלכלה מבלי להסביר לשם מה בכלל להמריץ אותה, מה בכלל תהיה התוצאה של ההמרצה הזאת, מה המחיר שלה, ומתי יהיה אפשר לסיים אותה. אך השאלות הללו הן תעלומה עבור כל אלה שעוקבים אחרי המנהיגים הפוליטיים בעולם.

המארח של המפגש, סרקוזי, הודיע על הגדלת התקציב של קרן המטבע הבינלאומית. אך לא נאמר כמה כסף יידרש כדי לפתור את כל הבעיות. הרי מדובר על מיליארדים בשנה, שבטוח חסרים, ולכן, אין בינתיים מה לשמוח. אך מכיוון שנציגי ה-G20 אינם דנים בנושא הזה – אין עם מי להתווכח.

נאום משמעותי אחד נוסף יכול להיחשב נאומו של אובמה, על כך שהצליח לסכם עם סין על שער חליפין חופשי של היואן. האם זה טוב או רע? – שאלה, מפני שסין בדרך כלל אינה נוטה להתפשר, וויתור שכזה יכול לאותת שבכלכלה שלה העניינים לא ממש כשורה.

נציין שבנוסף ליוון, דנו במפגש גם בשאלת החוב הלאומי של איטליה, שעלה על 120% מהתוצר המקומי הגולמי, וכתוצאה מכך גם מצבה של איטליה מתדרדר במהירות, בדומה לזה של יוון. בעצם, אני אפילו לא ממש יודע על מה עוד לכתוב.

המשבר מתפתח לו בשקט, הביקוש במשק יורד, הסיכונים במגזר הפיננסי גדלים, האבטלה עולה, התסיסה החברתית גוברת. וה-G20 מתנהגים כאילו הכול כל כך רגוע ומסתפקים באי אילו הערות אגב על הרקע הכללי המשותף של הכלכלה העולמית.

מחזה די פתטי ועצוב. וזה לא מעניין לדון בו. כבר כתבתי לא פעם שהחבר'ה הללו הם חסרי תקנה – לא רק שהם לא רוצים, הם גם לא יכולים לעשות שום דבר. אין להם את כפתורי הבקרה, ואפילו לא שפה שתוכל לתאר את הבעיות שעל הפרק. מה לעשות איתם הלאה, המדע אינו יודע. אך כל עוד הם נמצאים בשלטון, אנחנו לא נראה שום דבר מלבד דמגוגיה. והמשבר יימשך".

ידיעות קודמות בנושא:
תוצאות פסגת ה-G20
לקראת פסגת ה-G20
אנחנו שוב עומדים לפני ה-G20

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest