דף הבית / משבר עולמי / תפקיד ישראל / שתי מגמות בחיי הפזורה היהודית – חלק א'

שתי מגמות בחיי הפזורה היהודית – חלק א'

לְמה מוביל שילוב היהודים במדינות אחרות

שאלה: לפני כמה מאות שנים עם הגעתם של הערבים לספרד, החלה תקופת תור הזהב הספרדית. היהודים נהנו מחופש הדת, ניהלו את הכלכלה של המדינה, והייתה להם אוטונומיה שיפוטית. במאה ה – 12 אפילו הופיעה המילה "אָמָנָה", שסימלה קיום מאושר של היהודים, הנוצרים והמוסלמים. בדרך כלל תקופות כאלה בהיסטוריה הסתיימו מהר מאוד.

ברגע שהיהודים החלו להשתלב במדינה כלשהי, מיד היה מופעל "חוק האנטישמיות", והם היו נתונים להגליה ורדיפה. למה? אתה תמיד אומר שמטרת ההתפזרות של היהודים נועדה להעביר את השיטה הרוחנית לעמים אחרים.

תשובתי: רק אם המטרה שלהם הייתה באמת העברת השיטה… ההתפזרות בדרך כלל הביאה להתמוססות של העָם, עד שלא נשאר ממנו דבר. ואז מי יבצע את התוכנית של הטבע? לכן מופעל "חוק האנטישמיות", חוק שימור העם היהודי, כדי שיבצע את הייעוד הרוחני שלו.

הערה: אבל היהודים קיימו את כל המצוות, את כל המנהגים. זה היה תמיד.

תשובתי: לא, זה לא תמיד היה כך. היהודים ניסו בכל דרך לאמץ מסורות, תרבויות וחיי יום יום של העמים האחרים. רבים המירו את דתם, התרבו נישואי תערובת, היהודים דחו את התלות שלהם בתורה, הכול היה מאוד לא פשוט.

הערה: נכון, אנשים כאלה בספרד נקראו "ממירי דת" הם התנצרו כדי להתקדם בסולם הקריירה, תפסו עמדות מפתח. דווקא בעת הזו היו מתחילים הפוגרומים. כפי שכתב ההיסטוריון הסובייטי ס.י. לוריה: "ובכן, אנחנו מגיעים למסקנה שהמאמץ של מגמות ההתבוללות בקרב היהודי תמיד עוררו התגברות של האנטישמיות ובפרט (מה שנשמע פרדוקסלי במיוחד) התגברות האשמות פרטיקולריות", כלומר בהתחלקות והיפרדות.

תשובתי: אין מה לעשות, זהו חוק הטבע. אתה יכול להתפתח אבל רק בכיוון שמעניק לך התקרבות עם אחרים, כדי להעביר להם את הדרך הרוחנית שלך. אבל אם זה איננו, אז ההתקרבות מביאה אותך להשפעה שלילית חדה מצד אלה, שאליהם אתה מתקרב.

מתוך תוכנית טלוויזיה "ניתוח שיטתי של התפתחות עם ישראל", 29.07.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest