דף הבית / המשבר ופתרונו / שקיעתה של החברה הצרכנית

שקיעתה של החברה הצרכנית

רק לפני 100-150 שנה, השכבות העליונות של החברה החלו לבער את הבערות, רוב בני האדם לא ידעו קרוא וכתוב. בשביל מה הם עשו את זה? האליטה הייתה זקוקה לעובדים. הם לימדו את האנשים הפשוטים עד לאותה רמה שבה הם רצו לנצל אותם.

בתחילה, היה מספיק להם לדעת קרוא וכתוב, אחר כך היה צורך בידיעת שרטוטים, וכדומה. הופיעו בתי ספר ומערכת חינוך כללית: בתי ספר יסודיים, תיכונים ומוסדות להשכלה גבוהה.

כלומר, אנחנו אנשים בעלי השפעה, מעוניינים ביצירת, מה שנקרא, "מעמד ביניים" לעצמנו. האנשים המשכילים האלה מבינים מהי התועלת שלנו, ואנחנו יכולים לסמוך עליהם. הם נותנים לנו עצות ומבצעים את ההוראות שלנו, ואילו אנחנו מנהלים מלמעלה. במילים מובנות הם מעבירים משימות לעובדים ולעָם הפשוט.

התקופה הזאת מסתיימת, מפני שלעולם אין יותר צורך בשום דבר מיותר. אנחנו לא יודעים מדוע זה קורה כך, זה נובע מתוך האדם. אם חושבים בהיגיון, אנחנו חשבנו, שלרצון להרוויח יותר, לקנות יותר, להפוך להיות יותר מוצלח, אין גבולות. אבל פתאום אנחנו רואים, שמהחברה הצרכנית יוצא האוויר. לכן, אם היום האנשים שמנהלים את כלי התקשורת יכולים לעשות משהו, אז אך ורק כדי לעמוד בראש הגישה החדשה כלפי העולם.

היום, לאנשי העשירון העליון דרושים לא רק אנשים שבעזרתם הם הכפילו את עושרם, ולכן לימדו קרוא וכתוב וכל מיני מדעים, היום האליטה השלטת וכלי התקשורת שנמצאים בבעלותה ושמשרתים אותה, צריכים לדעת, שדווקא החינוך האינטגרלי של כל בני האדם בעולם יהיה לתועלתם.

כי אם העולם הוא באמת אינטגרלי, סגור, עגול, אז כל אדם חייב להשתתף בו בצורה נכונה. האדם המודרני צריך לדעת בשביל מה הוא חי, מה הטבע שלו, מה הוא הטבע של העולם כולו ושל כל האנושות שבה הוא קיים ובהתאם לאילו חוקים, כיצד החוקים האלה משפיעים עליו ואיך הוא צריך להשפיע עליהם.

כמו בתקופה של ההתפתחות הטכנולוגית והתעשייתית, אנחנו השקענו זמן ללימוד קרוא וכתוב של מאות אלפי איכרים כדי לכלול אותם בתעשייה, כך היום אנחנו צריכים לדאוג להאכיל את כולם, להלביש אותם ולתת חינוך והשכלה אינטגרליים.

אלה הם שלושת הדברים החיוניים שהאדם זקוק להם, ודאי, שיחד עם שאלות הבריאות. את כל השאר הייתי מסלק, מפני שמה שלא נובע מתוך הקשר הנכון שמוביל לאיזון עם הטבע, ללא ספק, מביא אותנו לתבוסה.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 139, 10.02.2013

ידיעות קודמות בנושא:
סוף עידן הצריכה הבלתי מרוסנת
שלב חדש של התפתחות האנושות
לא היה טעם לעבוד כל כך קשה!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest