דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שני כוחות שנובעים מכוח אחד

שני כוחות שנובעים מכוח אחד

שאלה: בטבע קיימים שני כוחות. אחד מהם, הוא כוח ההשפעה שמפתח אותנו, בונה מערכות אינטגרליות. הכוח השני הוא כוח הדחייה, שמבדיל הכול, והודות לו יש גיוון בטבע, זהו כוח הקבלה, הספיגה לתוכי. אבל בחכמת הקבלה נאמר שיש רק כוח אחד שעליו נאמר: "אין עוד מלבדו". כיצד שני הכוחות האלה משתלבים איתו?

תשובתי: בבריאה קיים כוח אחד ויחיד שמכוון את כל הטבע לאיחוד ומהווה את מטרת התפתחותו. אבל ההגעה לאיחוד מורכבת מתנועות רבות ושונות שבדרך כלל מנוגדות ביניהן. לנו נדמה שהן לא מכוונות לאיחוד והשלמה, אלא לכיוונים מנוגדים לגמרי, מפני שאנחנו לא רואים את התמונה הכללית של הטבע.

הערה: עם זאת, שני הכוחות האלה מתגלים בעולם שלנו. למשל, בפילוסופיה הסינית, זה יין ויאן. בדתות האברהמיות זה כוח הטוב וכוח הרע שמתגלים כבר בדרגה של החברה. ואילו בקו-אבולוציה זה מיון טבעי. כלומר הם נוכחים בכל מקום.

תגובתי: כן. אבל בכך שהם משלימים זה את זה, הם מביאים את הכול למערכת אינטגרלית יחידה. הטבע כל הזמן שואף לאיזון של הכוחות האלה. אבל באדם, שני הכוחות שמתגלים כתכונת השפעה ותכונת קבלה לגמרי לא שווי ערך. תכונת הקבלה היא קרובה לנו, מוכרת, רצויה, ואילו לגבי תכונת ההשפעה אנחנו לגמרי נטולי רגשות. מפני שכדי להשפיע, כל אחד צריך להרגיש את הזולת, ואילו אנחנו לא מרגישים אותו. לכן הטבע, בכך שברא בתוכנו הרגשה רק של עצמנו, של ה"אני" שלנו, כביכול תלש מאיתנו את החצי השני: את הדאגה לְמה שמחוצה לי. לכן אני לא יכול להגיע לאיזון עם התכונות הטבעיות שלי. להיפך, ככל שאני מתפתח יותר מבחינה אגואיסטית, רק עם כוח אחד, לקבל, לרכוש, לחטוף לעצמי, כך ההשתתפות שלי בטבע לקויה יותר.

שאלה: האם אחדות הטבע מסתכמת באחדות של ניגודים?

תשובתי: כן. עלינו להגיע למצב, שנבין ונתפוס בצורה מדויקת, שאנו מורכבים משתי תכונות מנוגדות ועלינו לאזן אותן במה שמכונה "קו אמצעי" של ההתנהגות שלנו.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 16.04.2020

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest