דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שנים של בחירה חופשית, ולא רגע

שנים של בחירה חופשית, ולא רגע

 

שאלה: אינני מבין היכן הושארה לאדם בחירה חופשית, אם אני תמיד בוחר את האפשרות המועילה ביותר מבין כל האפשרויות? 

תשובתי: נקודת הבחירה החופשית עצמה אינה קיימת, כי אם אני בוחר, זה סימן לכך שכבר עברתי את כל שלבי ההכנה הקודמים, שמחייבים אותי עכשיו לעשות דווקא כזאת בחירה מבין שתיים, שלוש או אלף אפשרויות. 

הפעולה עצמה, שאותה אנחנו מכנים "נקודת הבחירה", היא אינה בחירה כלל וכלל. זה כבר המימוש של כל ההכנות הקודמות, שמחייבות אותי עכשיו לומר שאני רוצה דווקא דבר אחד ולא שני. 

אם אני מצביע על איזושהי בחירה שלי, אז אני לא נמצא בנקודת הבחירה. נקודת הבחירה היא ההכנה לקראת הרגע הזה. וההכנה הזאת יכולה להיות ארוכה מאוד, רבגונית, ולכלול המון פעולות שונות שבסופו של דבר יביאו אותי לאיזושהי בחירה מסוימת. 

אני יוצר עכשיו בתוכי כל מיני נטיות, מחשבות, רצונות, תכונות, תמיכה מהסביבה, מהמשפחה, לימודים, הפצה – ובכך אני בעצם בוחר בתוך עצמי, יוצר את התנאים שיעזרו לי לאחר מכן לקחת משהו מסוים. 

זה לא כמו בעולם שלנו, כשאני מגיע לחנות ושם בוחר איזה מוצר אני רוצה לקנות ומעדיף אותו על פני מוצר אחר. ברוחניות זה לא קורה בצורה כזאת. בעולם הרוחני, הבחירה היא עבודה ממושכת ועקבית, שעל ידה אני מביא את עצמי בסופו של דבר לרצון מסוים, גדול, בולט ומכוון למשהו קונקרטי. וכל שאר הרצונות מתעמעמים לידו ולא מפריעים לי לבחור את מה שכיוונתי אליו מלכתחילה. 

זו נקראת בחירה! כלומר הבחירה ברוחניות היא המון פעולות מכוונות ואמצעים שהשתמשתי בהם. 

זה נוגע במיוחד לפעולות שלנו בקבוצה. אני מגיע יחד עם כולם לאכול בסעודה, להעביר זמן יחד, לשוחח ללמוד, להשתתף באירועים שונים, בהפצה – וכל זה, כדי לקבל מהם התפעלות מגדלות המטרה. זה נקרא שאני בוחר את המטרה הזאת! 

אבל מתי בחרתי בה? אני בוחר בה כבר שנה שלמה! כל השנה עשיתי פעולות שונות, שבסופן אני כל פעם כיוונתי את עצמי למטרה בצורה יותר ויותר מדויקת. וזו נקראת בחירה. 

ולא כמו בעולם שלנו, שבו אני מסתכל ובוחר את מה שאני רוצה הכי הרבה באותו הרגע: את הסוכרייה הזאת או את הגלידה ההיא. זה ממש לא כך. 

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 04.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
באזור הניטרלי בין הטוב והרע
הטרנספורמציה של העולם המוכר
נקודת המפנה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest