דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / שמות וסמלים של חיבור התכונות

שמות וסמלים של חיבור התכונות

"ויאמר אליו לא אלך כי אם אל ארצי ואל מולדתי אלך: ויאמר אל נא תעזב אתנו כי על כן ידעת חנתנו במדבר והיית לנו לעינים: והיה כי תלך עמנו והיה הטוב ההוא אשר ייטיב ה' עמנו והטבנו לך" (בהעלותך, י', ל'-ל"ב).

הערה: עוד לפני יציאת מצרים, יתרו – חותן משה, בא עם החכמה האגואיסטית שלו לחתנו, וסיפר לו איך לארגן בצורה הטובה ביותר את העם. אותו הדבר מדובר כאן על חובב: "על כן ידעת חנתנו במדבר".

תשובתי: אנחנו כל הזמן מעלים מתוך הרצון האגואיסטי שלנו תכונות חדשות במטרה לתקנן. הן הכרחיות לצורך ההתקדמות שלנו. חובב הוא מדייני, כמו יתרו, ומגלם את אותו האגו שאליו אנחנו צריכים כל הזמן לפנות כדי לתקנו, מפני שאחרת לא נוכל להתקדם קדימה. אבל אם נאמר, שהוא בכל זאת חוזר למולדתו, זה אומר שלקחנו מהאגו רק את מה שצריך, אבל תחת שם אחר, מפני שזו כבר תכונה אחרת, חיבור עם אלטרואיזם.

אותה התכונה עוברת מיתרו לחובב. למעשה בתורה יש מעט מאוד שמות עיקריים של כל מיני תכונות. אבל מאחר שבזה שעוברים מדרגה לדרגה, הן מתחברות ביניהן ויוצרות משהו אמצעי המתאים לתיקון, אז מופיעה כמות גדולה של שמות. אותו הדבר נצפה גם בחכמת הקבלה. מדובר בה בסך הכול על חמש ספירות, חמישה חלקים וחמישה אורות. אבל כשאנחנו מתחילים לפתח את זה, אז מהסכום שלהן יוצאים המון שמות והגדרות נוספות.

ב"מדרש רבא" נאמר, שבקרב בני ישראל היה נוכח יתרו, חותן משה, שקיבל לאחר התגיירותו ליהדות שם חדש, חובב. כלומר, חלק מתכונת "יתרו" עברה תיקון, וחלק חזרו בחזרה לקליפה (לטומאה, לאגו). הלאה ב"מדרש רבא" נאמר, שבזה ששמע על כך, שהעם מתכונן ללכת לארץ ישראל, יתרו הודיע למשה שיחזור למולדתו, למדיין. משה ניסה לשכנע אותו להישאר: הבורא ציווה עלינו לאהוב את כל הגרים, ואתה ראוי לאהבה וטוב מיוחדים.

כל רצון אגואיסטי, שנמשך לתיקון, נקרא "גר". כמו כן, אדם שללא קשר למוצאו, מתחיל להשתמש בחכמת הקבלה כדי להגיע למדרגה של "ואהבת לרעך כמוך", גם כן נקרא גר.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 11.2.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest