דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שליט העולם עניו וצנוע

שליט העולם עניו וצנוע

כתוב: "במקום שאתה מוצא גדלותו, שם אתה מוצא ענוותנותו".

אנחנו נמצאים בשליטה של הרצון האגואיסטי שמחשיב רק את התענוג שיכול לקבל, ואינו יכול להרגיש מה קורה בתוך אדם אחר. התכונה הזאת נקראת גאווה, והיא לא פגם – זו פשוט תכונה שניתנה לנו מלמעלה.

אם לאדם יש אגו גדול ומפותח, הוא לא מרגיש את האחרים. ככל שהרצון הפרטי שלו גדול יותר, כך הרצון הזה סוגר אותו בהרגשה עצמית. והוא כלל אינו מסוגל להרגיש אדם אחר, הוא רק לוקח בחשבון איזה נזק או תועלת הוא יכול לקבל ממנו.

כדי באמת להרגיש מה קורה בתוך אדם אחר, צריך לצאת מעצמי ולהיות בעולם הרוחני. לכן לא פלא שאנחנו מרגישים מנותקים זה מזה. בעולם הזה אנחנו קוראים לתכונה הזאת "גאווה". אבל גאווה אמיתית קיימת רק בעולם הרוחני, והיא מתעוררת שם ביחס לבורא.

כאשר האדם מתחיל לתקן את עצמו, מתעורר בו רצון מיוחד להנות, שמכריח אותו לזלזל בבורא, להרגיש את עצמו מעליו, ולשאוף למלוך. הוא מתבטא בצורות שונות, שנגדן האדם מקבל עשר מכות שנקראות "מכות מצרים".

הוא לא מסוגל להפחית ולהוריד את גאוותו, וזקוק לעזרה מלמעלה. וכמה שיותר הוא משפיל את עצמו, בהתאם לכך הוא מגלה במקום הזה את גדלותו של הבורא, כך הוא מגלה עד כמה הבורא עניו.

ענווה – זה סמל של שלמות. רק מי שמרגיש חוסר במשהו ורוצה למלא את עצמו, להרגיש את עצמו שולט, אז הוא דורש כבוד, שליטה, הכרה בכך שהוא גבוה מהאחרים. אם האדם נמצא בשלמות, זו דרגת "בינה" ששואפת רק להשפעה ("חפץ חסד"). הוא לא זקוק לשום דבר וכלל אינו מעריך את עצמו כלפי האחרים!

ולהיפך, אם הוא מרגיש את עצמו בשלמות, הוא רוצה להעביר את ההרגשה הנפלאה הזאת לכולם. הרי הטבע של הבורא הוא להטיב, ואותו הרצון להטיב מופיע בנבראים כאשר הם רוכשים את הטבע של הטוב.

כך קורה לנו אם אנחנו מסוגלים לגלות את גדולתו של הבורא. וזה תלוי רק בנו, כי הבורא אינו משתנה, רק אנחנו משתנים בצורה כזאת שיכולים לראות אותו גדול. ואז בהרגשה שלנו אנחנו גם מגלים שהבורא עניו, הרי אנחנו בעצמינו הפכנו להיות כאלה. אנחנו משיגים הכול בתכונות שלנו.

אם אנחנו מגלים שהבורא גדול, זה אומר שאנחנו בעצמינו הפכנו להיות גדולים. ואם מגלים שהבורא עניו, זה סימן שאנחנו ענווים. כך עובד חוק השתוות הצורה, וכך אנחנו מתקדמים לגילוי הבורא.

מתוך השיעור על המאמר מספר "שמעתי", 14.10.2012

ידיעות קודמות בנושא:
יחד נתגבר על הכוחות הרעים שעומדים בדרך לאהבה
הבורא שולט באהבה
הגאווה מנתקת מהאור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest