דף הבית / חינוך, ילדים / שלוש הזהויות של המחנך

שלוש הזהויות של המחנך

Laitman_2011-02-03_4879_w.jpg

שאלה: כיצד אנחנו וכל האנושות נגיע להכרת הרשת שמחברת אותנו יחד ובלתי ניתנת להפרדה?

תשובתי: לשם כך אנו מעמיקים את הקשר שלנו עם העם, עם העולם. ההכרה הזאת תעבור אליהם דרכנו. להכיר את המערכת הכללית, משמעו להכיר את הקשר בין כל החלקים שבה, ואת הקשר הזה משיגים על ידי ההתמסרות להפצה.

עלינו להבין את ההמונים: את הטבע והאופי שלהם, את הדרישות שלהם, ומתוך כך להתאים את היחס שלנו אליהם. בפנים אנחנו צריכים להתייחס לכך כמו בוגרים שמשחקים עם הילדים, מתוך כוונה ברורה וידיעה של מה שאנו מעוניינים להשיג על ידי המשחק הזה.

שאלה: האם אנו צריכים, בנוסף ליחסים ההדדיים הטובים עם הזולת, ללמד את האנשים את חוקי המערכת האינטגרלית?

תשובתי: זה נקרא חינוך, ובזה המחנך נבדל מהמורה. המורה מציג עובדות, נוסחאות, גרפים וכדומה. הוא מעביר לתלמידים תוצאות ממחקרים. לעומתו, המחנך מתייחס בצורה יותר ערמומית, דו-פרצופית. למחנך יש שני חלקים, שתי דמויות: דמות אחת יורדת לרמת התלמיד כדי להתחבר אליו, ואילו לדמות השנייה יש בפנים כוונה ברורה, הוא יודע מהו המצב שאליו הוא רוצה להביא את התלמיד. והמחנך בעצמו הוא דמות שלישית, שאף אחד לא יודע את מדרגתה. זאת אומרת, שתפקיד המחנך הוא מצד אחד לראות את מדרגת התלמיד, מצד שני להכיר את המדרגה שאליה אפשר להעלותו, ולקשר בין שתי המדרגות, ללמד את התלמיד כיצד לעבור מאחת לשנייה ולגרות אותו לכך.

למחנך יש עבודה מיוחדת והוא זקוק להכנה מיוחדת כדי לעבוד מול קהל. עליו לדעת מה לתת ומה להסתיר, איך לשחק ולהלביש על עצמו מסכות שונות, לפעמים להעמיד פנים שהוא לא מבין, לפעמים להיראות כמוזר, כערמומי ועוד. כך אתה מאפשר לתלמיד לעבור כל מיני מצבים ביחס אליך, לחומר הנלמד, לבורא ולעולם. "תלמיד" נקרא, מי שמוכן לקבל מהמחנך את כל אותן הצורות בצורה בוגרת ויודע שהן כולן לטובתו. בניגוד לכך, המורה פשוט מלמד את התלמידים כל מיני חוקים.

לגבי הרשת שמחברת את כולנו, וודאי שאנו מסבירים את חוקיה. אנחנו מסבירים על העולם שבו אנו נמצאים, על המשבר הגלובלי שנובע מכך שהטבע הוא גלובלי, ולכן יש קשר ותלות הדדית בין כל החלקים, ושהאדם הוא הגורם לכל המתרחש מכיוון שהוא לא מחובר עם הטבע, וכדי לפתור את המשבר, עלינו להתאחד. מובן מאליו, שכל זה נכנס לתוכנית הלימוד שלנו.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 08.04.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הדוגמא הטובה ביותר
מעגלים מאגיים בחינוך
דוגמה מוחשית אחת שווה יותר מכל המילים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest