דף הבית / המשבר ופתרונו / שיעור ריבית שלילי

שיעור ריבית שלילי

שאלה: מה זה "שיעור ריבית שלילי"?

תשובתי: שיעור הריבית מהווה מכשיר עיקרי למדיניות מוניטארית של הבנקים המרכזיים. מטרות השימוש בשיעורי הריבית (מטרות עיקריות של כל בנק מרכזי): דרבון של הכלכלה. שיעור ריבית נמוך מדרגת הצריכה (במדינות המערב 60-70% מהתמ"ג מתרחש הודות לצריכה), מעודד השקעות במניות של החברות על חשבון חסכון/צבירה של כסף. לאנשים לא כדאי לחסוך כסף. שמירה על הייצוא באמצעות  החלשת המטבע הלאומי: ככל ששיעור הריבית נמוך יותר, המטבע הלאומי חלש יותר, וכך היצואנים תחרותיים יותר, כלומר כלכלת המדינה חזקה יותר. בעבר הלא רחוק שמירה על רמת האינפלציה בגבולות הגיוניים, מנעה התפרצות אינפלציונית ופיחות של הכסף.

סיבות לשיעור ריבית שלילי: צמיחה כלכלית אפסית, ירידה בצריכה, מקבילה כספית של הצריכה יורדת, הודות להורדת מחירים על מוצרים ושירותים (תוצאה של הורדת מחירים על מקורות אנרגיה (נפט, גז, פחם וכולי) ותהליך טכנולוגי. מוצרים זולים  מגדילים את כוחו של הקונה ביחס ליצרן ומובילים לנקודה חדשה של איזון כלכלי.

סכנות של שיעור ריבית נמוך: ערך נמוך של הכסף מעודד בועות בשווקים הפיננסיים ובשווקים של נדל"ן. מוריד את כוחו הריאלי והפסיכולוגי של הכסף.

התגובה שלנו למתרחש: הכלכלה העולמית נתקלה בבעיות של סדר יסודי שמעולם לא נתקלה בהן. יש שני אלמנטים בסיסיים בכלכלה המערבית: הגירעון (עודף של ביקוש על פני היצע) ותפקידו של הכסף, נחלשו באופן משמעותי. גם הגירעון וגם תפקידו של הכסף היוו אבן פינה של המודל הכלכלי המערבי. היעלמותו של הגירעון, הפחתת תפקידו של הכסף וביטול ערך עודף, צריכים להביא את האנושות לבחינה מחודשת של המודלים והאקסיומות הכלכליות המערביות, לחיפוש אחר צורות חדשות של התפתחות הכלכלה.

לפי ניתוח המצב, אליטות כלכליות ופוליטיות ימשיכו לנסות בכל הכוח לשמור על המודל שקיים בכלכלה. הם מוכנים לכל צעד, כולל חלוקה של כסף, אבל בשום מקום לא רואים ניסיונות רציניים של בחינה מחודשת של אקסיומות וחיפוש אחר דרך חדשה. האירועים של שנת 2008, שהצליחו איכשהו לעצור את האסון הכלכלי, מוסיפים להם ביטחון שגם הפעם זה יצליח.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest