דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 08.11.12

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 08.11.12

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע: פרשת "חיי שרה", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "חיי שרה"

תקציר הפרשה:

בתחילת הפרשה מסופר על פטירתה של שרה בגיל 127, על הספד אברהם עליה, ועל קניית מקום הקבורה מעפרון החיתי בארבע מאות שקל כסף, וקבירתה במְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה בחֶבְרוֹן.
אברהם מתנגד שיצחק יישא אישה מבנות כנען, ולכן שולח את אליעזר עבדו לארם נהריים למצוא אישה ליצחק.
אליעזר מגיע לבאר מים, פוגש ברבקה ומבקש ממנה להשקותו, ורבקה מציעה לו לשתות וגם שואבת מים כדי להשקות את גמליו. אליעזר הבין שמצא אישה ראויה, לוקח אותה איתו לארץ כנען, ויצחק נושא לאישה את רבקה.
מסופר על סוף חיי אברהם, שנשא אישה נוספת ושמה קטורה, נולדו להם ששה ילדים והוא שולח אותם לארץ קדם.
את ירושתו הוא מוריש ליצחק בלבד.
אברהם נפטר בגיל 175, יצחק וישמעאל קברו אותו במערת המכפלה.
לבסוף מסופר על תולדותיו של ישמעאל, ופטירתו בגיל 137.

***
קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם"

1. "כשנכנס אברהם לתוך המערה בראשונה, ראה שם אור, והושלך לפניו העפר, ונתגלו לו שני קברים. בין כה וכה עמד אדם מקברו, בצורתו. וראה את אברהם, ושחק. ובו ידע אברהם, שעתיד להיקבר שם.
אמר לו אברהם, בבקשה ממך, האם טירה בלתי מקורה כאן. כלומר, שהיה תָּמֵה, כי במערת מכפלה, שפירושו מערה לפנים ממערה, מחויב להיות חושך גמור. והוא ראה שם אור, כמו בבית פתוח מלמעלה בלי גג.
אמר לו אדם, הקב"ה הסתירני כאן. ומאותו זמן עד עתה מסתתר אני. עד שבא אברהם היה אדם והעולם, מחוסרי השלמות. וע"כ היה צריך להסתיר את עצמו, שלא יתאחזו בו הקליפות. אבל כשבא אברהם לעולם, תיקן אותו ואת העולם, ואינו צריך עוד להסתיר את עצמו".

פרשת "חיי שרה", מאמר "ארבע מאות שקל", אותיות ק"ה – ק"ו

2. "ויקח את רבקה ותהי לו לאשה, ויאהבה. הרי כל בני העולם אוהבים נשותיהם. מהו השינוי, שדוקא ביצחק כתוב, ויאהבה?
התעוררות האהבה של הזכר אל הנוקבא, אינה אלא מקו השמאל, שכתוב, שמאלו תחת לראשי. וחושך, קו השמאל, ולילה, הנוקבא, כאחד הם. כי השמאל מעורר תמיד האהבה אל הנוקבא ואוחז בה. וע"כ, אע"פ שאברהם אהב את שרה, לא כתוב בו, ויאהבה, אלא ביצחק בלבד, להיותו קו השמאל דז"א".

פרשת "חיי שר"', מאמר "ויביאה יצחק האוהלה", אותיות רנ"א, רנ"ב

3. "בני הפילגשים, בני קטורה. ונקראת פילגשים על שם, שהיתה פילגש מטרם שגרשה. ופילגש עתה, שחזר ולקחה. ויְשלחם מעל יצחק בנו, כדי שלא ישלטו אצל יצחק. בעודנו חי, בעוד שהיה אברהם חי וקיים בעולם, בכדי שלא יריבו עמו אח"כ. ובכדי שיצחק יתתקן בצד דין הקשה העליון, להתגבר על כולם. וכולם נכנעו לפניו. קדמה, אל ארץ קדם. כי שם הם מיני כשפים של הטומאה.
כתוב, וַתֵּרֶב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם. אלו הם, שהיו מבני הפילגשים של אברהם. ואמרו, כי באלו הררי קדם, נמצאים אותם המלמדים כישוף לבני אדם. ומאותה ארץ קדם, יצאו לבן, ובעור, ובלעם בנו, וכל המכשפים".

פרשת "חיי שרה", מאמר "ולבני הפילגשים – מתנות", אותיות רס"ג – רס"ד

4. "בשעה שאברהם נכנס במערה, והביא את שרה שמה, קמו אדם וחוה, ולא רצו להיות קבורים שמה. אמרו, המעט לנו, שאנו בבושה באותו העולם לפני הקב"ה, מחמת אותו העוון שגרמנו. ועתה יהיה נוסף לנו בושה שנייה, שנבוֹש מפני המעשים טובים שלכם".

פרשת "חיי שרה", מאמר "ארבע מאות שקל", אות ק"ח

***

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest