דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 02.01.13

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 02.01.13

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע: פרשת "שמות", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "שמות"

תקציר הפרשה:

הפרשה פותחת בפירוט שמות בני יעקב שבאו למצרים, "70 נפש".
יוסף, אֶחיו וכל הדור מתו. בני ישראל התרבו מאוד. קם מלך חדש על מצרים, פרעה, שלא ידע את יוסף, ומזהה בגדילה של עם ישראל איום עתידי, ולכן מחליט להתחיל בדיכוי ישראל. הטלת מסים, בניית ערי מסכנות (פִּתום ורעמסס) ועבודות פָּרֶך שונות.
פרעה ציווה על המיילדות העבריות, שִׁפְרָה ופוּעה, להמית את כל הזכרים הנולדים לעם ישראל, אך הן לא צייתו לו מתוך יראת הבורא. פרעה מרחיב את הציווי לכל המִצרים – להשליך כל בן שייוולד לנהר הַיאְוֹר.
מסופר על איש ואישה משבט לוי, שנולד להם בן. האם חוששת להשאירו בביתה, בונה תיבה, שמה אותו בתוכה, ומניחה אותה בַּיְאוֹר. באותו הזמן בת פרעה ירדה לרחוץ בַּיְאוֹר יחד עם שפחותיה, ראתה את התיבה, פתחה אותה, ראתה את הילד וריחמה עליו. כיוון שאחותו של הילד עקבה אחרי התיבה, היא פנתה לבת פרעה והציעה לה להביא מיינקת עברית לילד. בת פרעה הסכימה, ואחותו של הילד קוראת לאמא שלה. כשגדל הילד אמו הביאה אותו לבת פרעה שיהיה לה לבן. בת פרעה קראה לו משה, כי "מן המים מְשתיהו".
משה גדל, יצא אל אֶחיו העברים, וראה את הסבל שלהם. כשראה איש מצרי מכה איש עברי, בתגובה לכך הרג את המצרי. ביום השני, ראה משה שני אנשים עברים רבים. פנה לרשע ושאל אותו – למה תכה רעך?
הרשע ענה לו – מי שם אותך לשר ושופט עלינו, בעוד שאתה הרגת את המצרי?
משה פחד כשהבין שהדבר נודע. כששמע על כך פרעה, ביקש להרוג את משה, ומשה ברח לארץ מִדְיָן.
בבאר מים מסייע משה לבנותיו של כהן מדין,יתרו, ובזכות זה מוזמן לבית יתרו, נישא לציפורה, ונולד לו בן בשם גֵרְשׁוֹם.
משה רעה את צאן יתרו, הגיע להר סיני וראה של סנה בוער באש. הבורא נגלה למשה מתוך הסנה והודיע לו שעם ישראל יעלה לארץ ישראל, ושעל משה מוטלת הנהגת העם.
משה מציג בעיות רבות לבורא, אך הבורא נותן לו אותות ומופתים שיעזרו לשכנע את עם ישראל מצד אחד ואת פרעה מצד שני, בדבר היציאה ממצרים והעלייה לארץ ישראל.
משה יוצא למצרים יחד עם משפחתו. בדרך, נגלה לו הבורא ומבקש להמיתו. ציפורה מייד מָלַה את בנה השני, ובזכות זה הגזרה בוטלה.
משה נפגש עם אהרון אחיו, ויחד הם אספו את כל זקני ישראל, משה עשה את האותות לפני העם והם השתכנעו בכך.
לאחר מכן משה ואהרון באו לפרעה ואומרים לו שהבורא אמר "שַׁלַח את עמי".
פרעה מסרב בתוקף ועונה "מי ה' אשר אשמע בקולו", ומקשה את התנאים של בני ישראל במצרים.
בני ישראל מתלוננים למשה שמצבם רע, ומשה פונה לבורא.
הבורא משיב למשה "עתה תראה אשר אעשה לפרעה כי ביד חזקה ישלחם וביד חזקה יגרשם מארצו".

***
קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם"

1. "מכאן נשמע שישראל הם שבעים. שכתוב, ובני ישראל, פרו, וישרצו, וירבו, ויעצמו, במאוד, מאוד. הרי כאן שבע מדרגות, וכל מדרגה כוללת עשרה, הרי שבעים. כתוב אחר זה, ויקם מלך חדש על מצרים. שמחמת שליטתו על ישראל, שהם כנגד שבעים אומות, נבחן כמלך חדש".

פרשת "שמות", מאמר "ישראל לעומת שאר אומות העולם", אות רפ"ז

2. "בעניין הזה של משה יש להסתכל בו בחכמה עליונה. כי למה כתוב, מן המים מְשִׁיתִיהוּ, אלא ללמד, שמי שנמשך מן מים, החסד, אינו מתירא מאש, הדין. ממקום שנגזר נשמת משה, לא נגזר אדם אחר".

פרשת "שמות", מאמר "בְלַבַּת אש מתוך הסנה", אות שצ"א

3. "כל אומות העולם מושכים חוזק מן השרים הממונים בשמים עליהם. וישראל מושכים כוחותיהם מן הקב"ה. והם נקראים, עם ה', ולא עם של מושל ממונה. כאן נקראים המצרים עמו של הממונה. ישראל נקראים עם ה', ושאר האומות נקראים עמו של המושל הממונה שלהם. שכתוב, כי כל העמים ילכו איש בשם אלוקיו, ואנחנו נלך בשם ה' אלוקינו לעולם ועד".

פרשת "שמות", מאמר "ויאמר אל עמו", אות רצ"ז

4. "כיוון שפתחה ותראהו את הילד, ילד שעשועים, ישראל, שמתחטאים לפני מלכם תמיד. ומיד שמתחננים לפני הקב"ה, חוזרים בתשובה ובוכים לפניו, כבן הבוכה לפני אביו. כתוב, והנה נער בוכה. כיוון שבכה הוסרו ממנו כל הגזרות הקשות שבעולם. כתוב, ותחמול עליו, שנתעוררה עליו ברחמים, ותחמול עליו".

פרשת "שמות", מאמר "ותרד בת פרעה", אות ר"ד

***

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest