דף הבית / כלכלה / כסף / שינוי החברה יוליד יחסים כלכליים חדשים

שינוי החברה יוליד יחסים כלכליים חדשים

דעתו של הכלכלן מיכאיל חזין: "צריך תחילה לשנות את החברה ולאחר מכן היא תוכל "להוליד" פרדיגמה כלכלית חדשה. כפי שזה קורה תמיד, אלו שתומכים ברעיון מסוים מתחלקים לאלה שמסתכלים עליו בצורה פרקטית וביקורתית ואלה שתומכים בו בצורה מוחלטת, ופוסלים על הסף את הניסיונות לדון על משהו.

ככל שהמשבר מתפתח, האנשים רואים מה קורה ומפסיקים להאמין. עם התפתחות המשבר, ייהרס מעמד הביניים, שהוא הכלי העיקרי לבקרה על התהליכים החברתיים. האנשים שאיבדו את החיים היציבים ואת התקווה לעתיד יראו יותר ויותר בחומרה את ההבטחות הריקניות.

אובמה לא מאמין במשבר

הפוליטיקאים לא יוכלו מייד לוותר על הדמגוגיה: הרי הם הבטיחו לבוחרים שהמשבר הסתיים. וברק אובמה הכריז שהוא לא מאמין באפשרות שהמדינה שוב תיכנס למיתון, והוא הוסיף בעליזות שהוא בטוח שהכלכלה האמריקאית תקום מחדש במהירות ולא ייווצר משבר של אבטלה במדינה.

אך נשיא הבנק העולמי רוברט זליק, אמר בראיון שלכלכלה העולמית מצפים זמנים קשים עוד יותר. הוא ציין שבשבועיים האחרונים העולם עבר לפאזה חדשה ומסוכנת יותר. אנחנו עומדים בפתחה של סערה חדשה ושונה לחלוטין מהמשבר הפיננסי של 2008. העולם נכנס לשינוי במערכת הפיננסית הבינלאומית, וסין ניצבת על סדר היום.

המומחים מסרבים להביט באופטימיות על המשבר, מה שאומר שגם הפוליטיקאים יגידו בקרוב את אותו הדבר. כיוון שה"דמוקרטיה" דורשת בחירות סדירות, שבהן ניתן להחליף את הפוליטיקאי שהבטיח צמיחה ובמציאות מציע לבוחר את המשך המשבר.

המנהיגים החדשים יצטרכו לדבר על סיבות חדשות למשבר ולהציע צעדים קונסטרוקטיביים ליציאה ממנו. לכן אני מצפה לכך שרעיונות רבים שלנו שנאמרו ב-10 השנים האחרונות יתחילו להופיע בעיתונות ולהישמע מפיהם של פעילים שונים בעלי עמדה גבוהה (ייתכן שאפילו עם אזכור המקורות), על אף שאת הרעיון החשוב ביותר אנחנו כנראה לא נשמע.

מדובר על כך שהפרדיגמה המודרנית של ההתפתחות הכלכלית – "הקידמה המדעית הטכנולוגית" – מיצתה את עצמה, מה שאומר שעד שאנחנו לא נבנה פרדיגמה חדשה של התפתחות, לא תיתכן צמיחה רצינית. וזה אומר שהמשבר יהיה לא רק ארוך, אלא גם פסימי, כלומר, כל הניסיונות לשנות משהו נידונים לכישלון מלכתחילה. במימדים העולמיים זה מוביל לקיצוניות מסוגים שונים ולפולחנים דתיים.

לכן נראה לי שהדרך לצאת מהמצב היא לא על ידי טכנולוגיות כלכליות טהורות אלא על ידי טכנולוגיות חברתיות. אם לומר זאת בכללות, בהתחלה צריך לשנות את החברה ורק לאחר מכן היא תוכל "להוליד" את הפרדיגמה הכלכלית החדשה. יחד עם זה, צריך לקחת בחשבון שלא נשאר כל כך הרבה זמן, והראיון של זליק מהווה דוגמא לכך.

אך כדי ליצור טכנולוגיות חברתיות חדשות, חברה חדשה, צריכה להיות גם שפה חדשה לתיאור היחסים החברתיים.

הגישה הליברלית המקובלת היום על כולם אינה מאפשרת לבנות משהו כאלטרנטיבה לחברה המודרנית, מה שאומר שצריך לשנותה. זוהי עבודה קשה, אך אם לא נעשה אותה, העולם ייפול לתוך תהום הטרור והאנרכיה".
ידיעות קודמות בנושא:
המשבר: הסיבה והפיתרון
להבין כיצד נבנית אידיאולוגיה של שינויים
פרוייקט חדש דורש מחשבה חדשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest