דף הבית / חינוך, ילדים / שיטה מעניינת

שיטה מעניינת

שאלה: אחד העקרונות החשובים ביותר בקבוצה הוא השוויון בין האנשים. האם העיקרון הזה נשמר גם ביחסים בין המורה לתלמידים?

תשובתי: מכיוון שהידע עובר מהגדול לקטן, אז המורה, המחנך, צריך להיות בעל כריזמה מתאימה. עליו לשמור על הקבוצה ולהיות כלפי תלמידיו כמו מדען, פרופסור, מחנך.

כמובן שייתכנו דיונים, ויכוחים, כל זה טבעי, דמוקרטיה מלאה, אם מבינים שיש מחנך ותלמידים, סטודנטים. זה נורמלי. בנוסף, נערכים שיעורים מעשיים או שיעורי מעבדה, כאשר הידע שנצבר ונקלט, חייב לעבור דיון בין התלמידים.

את השיעורים המעשיים יכול ללמד מורה אחר, כדי שהתלמידים לא יאבדו את הרגשת הכבוד והחשיבות כלפי המורה ללימוד התיאורטי. עובדי ה"מעבדה" האחרים, בשיתוף עם התלמידים, הסטודנטים, מעבירים שיעורים מעשיים, כשהם "לועסים" היטב את החומר שלמדו לקליטתו הכוללת.

במערכת הלימוד האינטגרלי החומר כולו "חי", מפני שהוא מספר על אדם חי, על הבעיות, השינויים, שינויי המצבים הפנימיים, זה נוגע במיוחד לילדים, למשפחה או ליחסים בחברה, בעבודה, בכל מקום. כאן בוודאי נערכות עבודות מעבדה רציניות ביותר, שיעורים מעשיים.

אנחנו יכולים לצרף לכאן מומחים נוספים, שיעוררו סצנות מסוימות של "בעד" ו"נגד" סוגי התנהגות שונה כדי להופכם לבולטים יותר, לחדד את הפינות על מנת להבין את החומר בצורה ברורה ביותר ולהתאים את עצמינו אליו, כלומר, לקלוט אותו בתוכנו.

וכאן אפשר להשתמש בשיטות מגוונות ביותר להשפיע על הסטודנטים, כדי לעורר אותם, לעורר בהם כעס פנימי כדי שיתייצבו בדעה כלשהי, ואחר כך יתחילו את הבירורים.

זה כמו אצל שחקן שמגלם תפקידים, כלומר, אנשים, דמויות. אתה אומר לו: "עכשיו תשחק אדון, ועכשיו תשחק עבד או בן אצולה" – והוא מתחיל מייד להשתנות. אצלו בפנים כבר נמצאות דמויות מסוימות, והוא פשוט נכנס לתוכן ומחייה אותן.

גם כאן עלינו לעשות אותו הדבר. כולנו פועלים לפי תמונות – והפסיכולוגים יודעים זאת היטב. ההוכחה הטובה ביותר היא הסטריאוטיפים שמכתיבה לנו הוליווד.

עלינו לספק לאדם תבניות, דפוסי התנהגות אינטגרלית, דפוסים של שיתוף פעולה, שצריכים להיות מפותחים בתוכו עד המידה שהוא יוכל בקלות להתרגל אליהם בכל מקרה בחיים. אבל ההבדל הוא, שהוא לא סתם משחק תפקידים, אלא שדרכם הוא מתחיל להתאים את עצמו אליהם, להזדהות איתם.

לכן, בלי מצבי ביניים של שינוי צורה לדמויות כלשהן אי אפשר להסתדר. ועלינו לעשות זאת. זה דורש עבודה מעשית רבה, והאנשים אוהבים לעשות זאת.

מתוך שיחה מס' 12 על החינוך האינטגרלי, 16.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
תמצא תעסוקה לכולם
לאזן את הרגש על ידי הידע

שוויון בקבוצה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest