דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שאלת החיים והתשובה עליה

שאלת החיים והתשובה עליה

כנס הזוהר העולמי 2014, שיעור מס' 2

אמרו חכמינו: "לימוד הזוהר הקדוש מבטל כל מיני פורענויות". בספר "שערי ישראל" נאמר: "התבות והדיבור של הזוהר הקדוש עצמן מקשרים את האדם לאין סוף יתברך".

ורב יצחק ספרין מקומרנה כותב כך: "לו עמי שומע לי בעקבות משיחא אשר הרע והמינות גובר היו שוקדים כל ימיהם ללמוד ספר הזוהר והתיקונים מכתבי מר"ן והיו מבטלים כל גזרות רעות והיו ממשיכים שפע ואור".

כיצד יתכן שספר אחד יכול לפתור את כל הבעיות של האנושות ושל כל אדם פרטי שנוגעות לבריאות, למשפחה, לילדים, לכסף, לתרבות, להתנהגות, ליחס בין האנשים, בין העמים ובין המדינות? זה מעורר המון שאלות.

כיצד ספר הזוהר יכול לפתור את כל הבעיות שלנו עם הסביבה, עם הטבע הדומם, הצומח והחי, כלומר, למנוע את אסונות הטבע ושינויי האקלים שאנחנו מתחילים להרגיש עכשיו יותר ויותר?

המקובלים מכל הדורות מצביעים דווקא על ספר הזוהר שיש לו כוח לסדר את כל העולם, להשליט בו הרמוניה ורוגע, להפוך אותנו לאנשים שונים לחלוטין שמתייחסים באדיבות זה לזה, לפתור אותנו מכל הרוע, מכל המלחמות. הוא מסוגל לעשות שלום בין האנשים וגם בתוך האדם עצמו, בתוך משפחתו, בעם, בין המפלגות היריבות וליישב את כל הסכסוכים הפנימיים והבין לאומיים וגם לתקן את האקלים.

הוא מסוגל לתת מענה על שאלות האדם כמו: "מה הטעם לחיי?", "בשביל מה אני חי?", לכאורה זאת בעיה סמויה ואנחנו לא רוצים להודות בכך שהשאלה הזאת מציקה לנו. אבל, בעצם, דווקא ממנה נובעות כל הבעיות של החברה המודרנית, גם הבעיות הפרטיות וגם החברתיות. לא ברור לנו בשביל מה אנחנו חיים ומה צריכים להשיג בחיים. אנחנו כל הזמן מחפשים ורודפים אחר משהו, לוקחים דוגמה אחד מהשני, אבל בעצם אף אחד אינו יודע מה לעשות.

זה קורה לכולם. ישנם כאלה שעדיין לא מבינים זאת, אבל גם הם כבר נתקלים באותה הבעיה. בתת ההכרה השאלה הזאת "מנקרת את מוחנו ומשפילתנו עד עפר". לכן, אנחנו מתנגדים ועושים שטויות. אנחנו פשוט משתדלים לברוח איכשהו מהשאלה הזאת, עד ש"מצליחים לזרום בזרמי החיים כדאתמול". כלומר, אנחנו רוצים להמשיך את הכול ללא שינויים, היום כמו אתמול ומחר כמו היום, העיקר לא לחשוב על זה שכל החיים שלנו עוברים לריק ולבטלה ושום דבר לא קורה חוץ מהחיים הרגילים. החיים עצמם מלאים בעיסוקים שאינם מביאים שום תועלת חוץ מלגרום נזק אחד לשני.

אחרי אלפי שנות ההתפתחות של האנושות, של החברה והציוויליזציה, בסופו של דבר אנחנו מגיעים לתהליך מיוחד, לאבן דרך מיוחדת. האנושות מתחילה לגלות את השאלה "בשביל מה לחיות?", השאלה הזאת מתחילה להתעורר בכל אדם ובכל החברה. בלתי אפשרי להסתיר אותה יותר. אנחנו חייבים לגלות אותה ולתת מענה עליה, מפני שבכל זאת, אנחנו לא נצליח להסתתר ממנה.

לכן, אנחנו נצטרך להתמודד עם בעיות גדולות מאוד. מפני שלפי הטבע שלנו אנחנו בכל זאת נרצה לברוח מהשאלה הזאת, להעמיד פנים שהיא לא קיימת ולהמשיך לחיות כמו קודם. ובכל זאת השאלה הזאת תתעורר בכל אדם, "תמרר לו את החיים" ובתת מודע הוא ישתדל לעשות את הכול כדי לא להרגיש אותה. המשבר שאנחנו מתחילים להרגיש בזמננו נועד דווקא כדי שלא נצליח לברוח מאותה השאלה ולאלץ אותנו למצוא תשובה עליה.

אבל האנושות לא תוכל למצוא בעצמה את המענה על השאלה. היא תגלה שהתשובה נמצאת בתוכנו, בתוך אלה שלומדים את חכמת הקבלה והיא תבוא אלינו בדרישות. האנושות תבוא אלינו עם כל הרגשת המרירות והריקנות והיא תדרוש מאיתנו פתרון. במילים אחרות, היא תגיש לנו חשבון ותטען שהם סובלים בגללנו ושאנחנו אשמים בכך שרע להם!

במקביל להופעת השאלה על מטרת החיים, האנשים ירגישו שדווקא לנו יש מענה ואנחנו לכאורה מסתירים אותו מהם, כלומר, מונעים מהם להגיע לחיים טובים, מאושרים ושלמים. ובאמת, חובתנו לגלות להם את התשובה ולהיות המובילים של התהליך הזה. כי אנחנו קיבלנו מלמעלה את הרצון לגלות את שאלת החיים ואת התשובה עליה.

מתוך כנס הזוהר העולמי 2014, שיעור מס' 2, 05.02.2014

ידיעות קודמות בנושא:
מתחילים בעלייה למעלה
לא סתם ספר
ספר הזוהר והדור החדש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest