שׂכל חופשי

שאלה: האם כול אדם יכול לעבור לדרגה יותר עליונה, בזה שפונה לטבע שלו? האם אני יכול לעבור במודע לדרגה הזאת או רק מתוך ההרגשות העצמיים שלי? ואם מדובר על התודעה, האם חכמת הקבלה מפרידה בין דברים כאלו, כגון דעת ושׂכל?

תשובתי: חכמת הקבלה מדברת על זה, שמהותו של האדם מורכבת מרצון וממחשבה. העיקר, זה הרצון, מפני שהוא החומר האמיתי של העולם. הרצון מסובב אלקטרונים ומולקולות, מזמין חיבור ופרוד של אלמנטים, הרצון זה הכול. אבל בדרגות ה"דומם", ה"צומח" וה"חי", הרצון מתבצע באופן אינסטינקטיבי, מאולץ. כך פועלים כולם, כולל בני האדם ששייכים ל"דרגת החי".

האדם שמתחיל ללמוד את חכמת הקבלה, מנסה לעלות לדרגת הרצון הבאה, כלומר לעבור מתכונת הקבלה לתכונת ההשפעה. ואז הוא מתחיל להשתמש בשׂכל, אך לא באותו השׂכל שקיים ליד האגו שלנו, שכוונתו להרוויח יותר בכל תנועה ומעשה, כמו החיות, האבן והצמח שכול הזמן מנסים לתפוס עמדה טובה יותר, כלפי כוח המשיכה ולשמור על המבנה שלהם, אלא מדובר על שכל חופשי באמת. הבחירה החופשית אפשרית רק כאשר מופיעים באדם שני הכוחות המנוגדים, קבלה והשפעה. וביניהם מופיע השׂכל החדש, האמיתי. כלומר, לא כזה שמצורף לרצון ועוזר לו להרוויח יותר בזה שמחשב את הפעולות שלו, אלא השׂכל שמופיע בניגודיות של שני הרצונות ויוצר באדם את המבנה האמצעי שמורכב משני הכוחות, קבלה והשפעה, מה שנקרא "קו אמצעי". האדם, שמורכב משני הכוחות הללו, בונה את עצמו מהם ולמעשה נעשה חופשי וחכם.

מתוך שיעור מס' 1 בכנס בגאורגיה, 05.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
שלבי התהוות השכל. מהרגשה להבנה
השׂכל העליון – בהשפעה
כדי שהשׂכל ייעץ כיצד להשפיע טוב יותר

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/zzB8h

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest