דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / רק מי שהיה בגלות יהיה ראוי לגאולה

רק מי שהיה בגלות יהיה ראוי לגאולה

האנושות מתחלקת לשני חלקים: אלה שמרגישים שהם חייבים להשיג את מטרת החיים ואלה שאינם מרגישים את זה.

אלה שאינם מרגישים משיכה לרוחניות מתחלקים לשתי קבוצות:

  1. אנשים שחייהם לחלוטין אינם קשורים עם הרוחניות. בצורה כזאת חי כמעט כל העולם.
  2. אנשים שקשורים לרוחניות, אך בצורה שקרית. כלומר, הם חושבים שבעזרת מעשים גשמיים אפשר להשיג שכר רוחני באיזשהו עולם "הבא". גישה כזאת נקראת דתית: האדם אינו מרגיש את עצמו ב"גלות" מהעולם הרוחני. הוא חושב: איזו מין גלות זו יכולה להיות אם אני נמצא בארץ ישראל הגשמית, מקיים את המצוות הפיזיות וחושב לקבל עליהן שכר? מה עוד צריך? ולכן אדם כזה אינו זקוק יותר לדבר.

אך ישנם אנשים שרוצים להשיג את המטרה האמיתית, הדבקות בבורא, ואנשים כאלו עובדים עם הכוונות. וכל עוד הם לא השיגו את המטרה הזאת, הם מרגישים שהם נמצאים בגלות ולכן הם משתוקקים לצאת ממנה.

וככל שהם משקיעים יותר מאמצים להשגת המטרה הזאת, השגת תכונת ההשפעה ואהבת הזולת, כך הם מרגישים בצורה ברורה יותר שהם אינם מסוגלים לזה, שאין להם לא כוח ולא מוטיבציה. ואז הם מבינים שאף אחד לא יוכל לעזור להם, אין בטבע שלנו כוחות שיכולים לעשות דבר כזה.

וכך הם ממשיכים להילחם נגד הגלות הזאת, נגד הכוח שמחזיק אותם בעבדות – נגד פרעה, השליטה ההפוכה מהבורא. עד שהמאמצים הרבים שהשקיעו גורמים להם לראות בצורה ברורה לחלוטין שהם לעולם לא יוכלו לפרוץ בכוחות עצמם, והיחיד שיכול לעזור להם הוא הבורא.

שתי ההשגות הללו שמושגות בגלות עוזרות להם לעורר את כוח הגאולה, גילוי הבורא, שבזכותו הם יוצאים מהטבע האגואיסטי ורוכשים את טבע ההשפעה.

לאותם האנשים שחווים את הגלות, מצפה גם הגאולה. וכל השאר, שאינם מרגישים לא את הגלות ולא את החיסרון בגאולה, נשארים במצבם. תפקידם הוא רק להביך את אלה שמרגישים את גלותם ובכל דרך להפריע להם בעבודתם.

אנשים כאלה נקראים "ערב רב", שמחזיק בגלות את אלה שרוצים לפרוץ להשפעה.

התפילה האמיתית יכולה להיוולד רק במי שיש לו רצון אמיתי, שמתחיל מהנקודה שבלב. והיא או שקיימת או שאינה קיימת – כאן כבר אין מה לעשות. אך אם יש באדם את הנקודה שבלב, המשיכה לרוחניות, והוא מפתח אותה על ידי הסביבה הנכונה, כלומר דרך המשיכה שלו לאיחוד ולחיבור, הוא מרגיש את עצמו ב"גלות". ואם הוא ממשיך לעבוד בצורה נכונה, הוא יוצא מהגלות, בזכות התפילה האמיתית, בזכות רכישת הרצון האמיתי.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 24.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
היכן מקומך בתוך ההמון שבורח ממצרים?
בקשה שלא ניתן לסרב לה
"ערב-רב" באדם, בעם ובעולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest