דף הבית / אקטואליה / רק ישראל תציל את הציביליזציה המערבית

רק ישראל תציל את הציביליזציה המערבית

קראתי מאמר דעה של ד"ר דן שיפטן, מנהל המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, בנוגע לחוסר יכולתינו למצוא פיתרון לבעיית ערביי ישראל. 

"צריך לעסוק רק ב"ניהול הסכסוך", כלומר כל הזמן לדאוג להטבת חייהם. אבל זהו ניהול ולא ניסיון לפתור את הסכסוך. שורש הבעיה הייחודית של החברה הישראלית מורכב מהדבר הבא: הערבים במדינתנו הם מיעוט, אבל הוא מיעוט שמרגיש את עצמו כרוב, מפני שהוא מהווה רוב במזרח התיכון. ואילו היהודים הם להיפך, הם הרוב במדינה, אבל הם בעלי תחושה חזקה שהם מיעוט.

על הערבים משפיע המצב הגלובלי, הם מרגישים את עצמם כחלק מהעולם הערבי הגדול. אם החברה הערבית הגלובלית מנסה לפתור בעיות מבניות ופונה לכיוון של ברבריות, אז גם חלק מסוים של ערביי ישראל מגלה עניין ברעיונות הללו. דווקא הסתירה הזאת בתודעה של ערביי ישראל מביאה לסכסוך ועימות, אותו אי אפשר למעשה לפתור. כל הניסיונות לפתרון הסכסוך הזה, הופכים רק להרעת המצב ומאיימים על הקיום של מדינת ישראל.

העניין הוא שישראל הופיעה כמפעל קולוניאלי, אבל הניסיונות לשנות את הרעיונות לפי מודלים מערביים, יכולים להביא להרס היסודות. לפי התוכנית של הסדר השלום "שתי מדינות לשני עמים", נוצרות באופן ריאלי שתי מדינות: אחת ערבית והשנייה… לא יהודית, עם הפיכה הדרגתית של ישראל למדינה ערבית.

ערביי ישראל אף פעם לא ראו את עצמם ישראלים, וגם לא רוצים לראות את עצמם כך, אבל הם גם לא שואפים לעזוב את ישראל "הרעה" ולהצטרף למדינה פלסטינית "נפלאה" שתיווסד מתישהו. הם רוצים לחיות בישראל, מבלי לקבלה בתור המדינה שלהם. המצב הזה אופייני למזרח התיכון. החברה הערבית מצאה את עצמה כבלתי מסוגלת להתקרב ברמתה למערבית, היא כל הזמן מתרחקת ממנה ובעתיד לא תהיה טובה יותר, והתהליך של הרס המזרח התיכון יימשך.

מה שמפריע למדינות המזרח להשיג את מדינות המערב, זה חוסר הסובלנות והנכונות לקבל אדם אחר. אם אדם מתייחס לאשתו כמו לחפץ, אז אפשר להשקיע כמה כסף שרוצים, אבל החברה לא תהיה מערבית, לא יתפתחו המדע וסגנון הקיום המערבי. רק מי שמדגים רגשות קיצוניים, יכול לסמוך על תמיכת ההמונים.

מהגרים ערביים במדינות אירופה ובארה"ב מפתחים דימויים משל עצמם, כך שמעבירים איתם את מה שהם ברחו ממנו. האמריקאים מאמינים באופן עיקש, שגם במהגרים הערביים וגם במזרח התיכון יתפתחו עקרונות דמוקרטיים, הכול ישתנה לטובה וכולם יחיו כמו מדינות המערב. אבל מתוך הבקבוק פורצת רוח הג'יני שמשמידה את כל מה שמסביבה, והמצב הופך להיות יותר ויותר רע. ההצלה של המערב ושל אמריקה, היא בשינוי החשיבה שלהם על הבעיה הערבית.

מכל המדינות של העולם המערבי המצב אצלנו הוא הכי טוב, מפני שאנחנו מבינים את הבעיה הזאת. אם מישהו יכול להציל את הציביליזציה המערבית, זה רק אנחנו".

כשקראתי את דבריו של ד"ר שיפטמן, הבנתי עד כמה חכמת הקבלה רואה את הבעיה הזאת כנתון מלמעלה, לצורך ההתפתחות הרוחנית שלנו, אבל רואה את אותו הפתרון: רק ישראל תציל את הציביליזציה המערבית!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest