רצון ושכל

רצון ושכלכל הטבע הוא – לא פחות ולא יותר מאשר – רצון ליהנות (או בלשון הקבלה "רצון לקבל" הנאה ותענוג). אבל הרצון עצמו אינו מושלם, כיוון שאין הוא יודע כיצד למלאות את עצמו. לכן, ליד הרצון, מתוך חוסר המילוי, מתחיל להתפתח השכל בכדי שנוכל להגיע לנרצה. יוצא שכל הטבע מורכב מ: א. רצון, ב. שכל – כיצד לממש את הרצון.
דיברתי על כך היום בבוקר:

(מתוך שיעור על מאמר סג מספר שמעתי מה- 26.2.08. לצפייה בשיעור המלא)
בעל הסולם, הקדמה לספר הזוהר, אותיות כא-כב:
"כל חומר של הבריאה המחודשת, הן חומר של העצמים הרוחניים והן חומר העצמים הגשמיים אינו לא פחות ולא יותר מבחינת רצון לקבל. וכל ההבחן הניתן לנו להבחין בין עצם לעצם, אינו נבחן משום זה, רק ברצונו בלבד, כי הרצון שבכל מהות, מוליד לו צרכים והצרכים מולידים לו מחשבות והשכלות בשיעור כזה, כדי להשיג את הצרכים ההם, אשר הרצון לקבל מחייב אותם. וכשם שרצונות בני אדם שונים איש מרעהו, כן צרכיהם ומחשבותיהם והשכלתם שונים זה מזה, למשל, אותם שהרצון לקבל שבהם מוגבל בתאוות בהמיות בלבד, הרי צרכיהם ומחשבותיהם והשכלתם, רק בכדי למלאות הרצון הזה בכל מלואו הבהמי, ואע"פ שמשתמשים בשכל ודעת כאדם, מכל מקום דיו לעבד להיות כרבו, והוא כשכל בהמי, להיות השכל משועבד ומשמש לרצון הבהמי. ואותם שהרצון לקבל שלהם מתגבר בעיקר בתאוות אנושיות, כגון כבוד ושליטה על אחרים, שאינם מצויים במין הבהמה, הרי כל עיקר צרכיהם ומחשבותיהם והשכלותיהם רק בכדי למלאות להם הרצון ההוא בכל מלואו האפשרי. ואותם שהרצון לקבל שלהם מתגבר בעיקר לקבל מושכלות, הרי כל עיקר צרכיהם ומחשבותיהם והשכלותיהם למלאות להם הרצון הזה בכל מלואו.
כב) ואלו ג' מיני רצונות מצויים על פי רוב בכל מין האדם, אלא שמתמזגים בכל אחד בשיעורים אחרים, ומכאן כל השינויים שבין אדם לאדם. וממידות הגשמיות יש להקיש גם כן למדות העצמים הרוחניים לפי ערכם הרוחני".

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/Pk9mC

2 comments

  1. רב שלום

    בספר "מהסתר לגלוי" כתוב שעבודה מתחילה מיצר טוב ואחרי יצר רע.

    בבקשה,תן דוגמאות פרקטיות אך עושים זאת?

    תודה

    ולרי קפלן

  2. שיעור אליפות,

    בייחוד כל העניין של הכנה לשבת ושלוש עליות שלה,

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest