דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ריחוק כקריאה למהר לקראתו

ריחוק כקריאה למהר לקראתו

בעל הסולם כותב במאמרו "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", בסעיף ק"א: "אשר כל עוד, שהאדם אינו זוכה, להשגחה של גילוי פנים, נמצא, שהתורה והמצוות, שהרבה, מכבידים לו הסתר הפנים, במידה מרובה. וז"ש, אשר הקב"ה מסתיר עצמו בתורה.

ובאמת, כל הכובד הזה, שהוא מרגיש ביותר על ידי התורה, אינו, אלא כבחינת כרוזים, אשר התורה הקדושה בעצמה, קוראת אליו עי"ז, ומעוררתו להזדרז ביותר, ולמהר ליתן את סכום היגיעה, הנדרש ממנו, בכדי לזכותו תיכף לגילוי הפנים, כחפץ ה'. והבן מאד."

ככל שהאדם מתקרב יותר, כך הוא מרגיש יותר את הריחוק שלו. אבל הוא גם מבין, שהריחוק הזה ניתן לו בכוונה, כדי שהוא יזדרז לסיים את סכום היגיעה הנדרשת. אבל מי שאין לו קשר נכון והתקדמות נכונה, פשוט מרגיש "הכבדת הלב" יותר ויותר גדולה, שבסופו של דבר זורקת אותו מהדרך הזאת.

צריך לראות בצורה ברורה את ההבדל הזה. שניהם מרגישים את "הכבדת הלב", גם זה שמתקדם בצורה נכונה וגם זה שמתקדם בצורה לא נכונה. רק שהם מפרשים את זה באופן שונה וגם מרגישים באופן שונה את מצבם. מי שמתקדם בצורה נכונה, יש לו קשר עם המורה, עם הקבוצה, עם הבורא, עם הלימוד, ולא מפספס אף הזדמנות וכל הזמן מחפש איך לחזק את הערבות ההדדית. הוא מבין, שרק על ידי דבקות בסביבה הוא יוכל בתוכה לגלות את הבורא.

באופן כזה, הוא מרגיש תמיכה. ככל שהוא מגלה בתוכו יותר רע ביחס שלו כלפי האחרים, כך זה דוחף אותו יותר ליצירת קשר איתם, מחייב אותו לדרוש מעצמו ומהאחרים את החיזוק של הקשר הזה. הוא מקנא בהצלחתם של האחרים בהתקדמות ומתוסכל מזה, בכך שמשווה את עצמו איתם. אבל זה דוחף אותו לקשר ולתיקון.

אבל, אותו אחד שמתקדם בצורה לא נכונה, כלומר שכביכול "מתקדם", מפני שלא מחפש השפעה וקשר עם הסביבה כדי לגלות בתוכה את מטרת הבריאה, אלא שואף להצלחות אישיות, אז הוא אינו מקבל תמיכה מהסביבה, כי הוא הרי לא בנה את התמיכה הזאת. ואז הוא מרגיש שהדרך הזאת היא לא בשבילו. או שנדמה לו, שהאחרים לא מבינים שום דבר ועוסקים בשטויות, שאי אפשר להשיג את המטרה הזאת. ובסופו של דבר, הוא עוזב את הקבוצה.

לכן צריך להקדיש תשומת לב רצינית לכך, האם אנחנו בונים קשר נכון עם הסביבה, שכל הזמן חייבת לעזור לנו. כאשר האדם נופל, הסביבה עוזרת לו לקום, וכאשר הוא מלא כוחות, אז הוא חייב להשקיע אותם בסביבה, בכך שצובר שם "מלאי" שבזכותו הוא יקבל אחר כך עזרה.

מתוך שיעור על "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 23.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
אל תעזוב את מה שהתחלת, אתה אחראי לא רק על עצמך
לעמוד במבחן המאמץ
דוחפים אותנו מהדרך או נותנים לנו דחיפה קדימה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest