קשה להיות אדם

laitman_2009-06_3382_70.jpg

האדם חייב לבחור בין אמת ושקר. ואילו בין מר ומתוק אין מה לבחור, כי ברור שאני תמיד אבחר לעצמי את הטוב ביותר, את המתוק, ולא את הרע, המר. אינני מסוגל להעדיף מצב רע על פני מצב טוב.

אך אם אני רואה מול המתוק את המר, את האמת מול השקר, יכול להיות שאני אבחר באמת המרה, ההרגשה הרעה, מאחר והאמת שלה חשובה לי יותר. אלה הם שני מישורים שונים: דרגת הבהמה, אבחון של "מתוק – מר" ודרגת האדם, אבחון של "אמת – שקר" שעליו הוא עובד "באמונה למעלה מהדעת".

אם עלית לחישוב יחיד של "אמת", שבתוכו כלולים כל שאר הכוחות ואפשרויות, משמע שהשׂגת דבקות עם הבורא. אך אם אתה מעריך רק "מתוק – מר", זהו אבחון בהמי (בחירה). ה"בהמה" בדרגה שלה, אף פעם אינה טועה, היא תמיד בוחרת את מה שטוב לה! אך אין התקדמות בדרגת ה"אדם".

אך אין הטבע מאפשר להישאר רק בדרגת "בהמה", הוא מאלץ אותנו להתפתח. בדרגות הטבע דומם, צומח, חי אבחון ההתנהגות מסתכם רק באבחון של "מתוק – מר", עם העדפה למתוק. בזמן שלאדם יש הבדל בין שתי הדרגות, הבהמה שבו עם אבחון של "מתוק – מר", ודרגת האדם שבו עם אבחון של "אמת – שקר".

לכן האדם כל הזמן נמצא במבוכה בין הבהמה והאדם שבו, בחיפוש של "מה לבחור?", ומחפש פשרה, כי הוא רוצה מתוק, אך רואה שהתכלית היא באמת.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות", 17.08.2010

רשומות קודמות בנושא:
"אדם", הוא מי שמסוגל להרגיש את הבורא
רישיון נהיגה לניהול החיים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest