קשה להיות אדם…

ספר הזוהר, פרשת בראשית, 119: "אורות של מלכות דוד מציירים הציור למדרגות שמחזה ולמטה של המלכות, שאין שם פני אדם. כלומר, שהמדרגות שמחזה ולמטה עולים ונכללים במלכות דוד, שהוא פני אדם שמחזה ולמעלה. ציור, פירושו שיעור קומה של איזה מדרגה. מציירים, כמו, מזדווגים, כי בזיווג יוצאות המדרגות בציור הראוי, ע"פ תכונת אותו הזיווג, לתקן ציור של כל אלו, שהם נכללים בפני אדם, בציור הפנימי".

בתוך הנברא ישנם ארבעה סוגי רצונות: דומם, צומח, חי ומדבר. הם מתפתחים בהדרגה, מפני שכוונת הבורא היא להעביר את היצור הזה, דרך דרגות הדומם, הצומח והחי, לכזאת מדרגה של התפתחות הרצון, שבה הוא ירצה להפוך להיות אדם. הרי הנברא אינו הופך לאדם בצורה טבעית, שבה כביכול הטבע או הבורא היו בונים ממנו אדם. לא. דמות האדם מתגלה ביצור הזה רק כתוצאה מההבנה המקדימה, מההכרה, הרצון, החיסרון, המאמצים, הבקשה, מכל מה שיוצא ממנו עצמו. רק כך!

ולכן ההתפתחות הזאת היא הדרגתית. בהדרגה, משך עשרות אלפי שנות ההתפתחות ההיסטורית שלנו, בכל המדרגות הקודמות, המאוד רחוקות שלנו, אנחנו למעשה "זורעים" בתוך עצמנו הבחנות פנימיות, כדי שעכשיו, בדור שלנו, הן יתעוררו ויעזרו לנו להבין את הייעוד שלנו.

כי בדרגת האדם אנחנו חייבים לקבוע לעצמנו באיזו צורה, באיזה אופן, למה כך ולא אחרת, אנחנו צריכים לגדול. ובעצם לפסל מ"חתיכת שיש" משהו שקודם לכן לא היה קיים ולא היה לו זכר, ואין לי שום דוגמא אליו.

אני צריך להשיג את הבורא, ובהתאם לזה, ליצור מעצמי, מ"חתיכת השיש" הזאת, את אותה הצורה. מה גם שהבורא אינו מתגלה. כי אם הוא היה מתגלה, הייתי לוקח ממנו רק משהו חיצוני. אך אני צריך לחקור אותו, להגיע עד למהות הפנימית שלו, מתוך הרצונות הכי עמוקים שלי, לכל עומק הדרגות שלי: דומם, צומח, חי ומדבר. ואז להחליט אם להפוך או לא להפוך להיות דומה לבורא, כי זה הרי מנוגד לגמרי למה שאני רוצה מלכתחילה. לבנות אדם זאת עבודה מאוד קשה וקפדנית על כל פרט ופרט. בדיוק על העבודה הזאת אנחנו לומדים בספר הזוהר, בפרק "שני המאורות הגדולים".

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 08.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
שני המאורות הגדולים
הדרך לייחוד העליון
שמות הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest