דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קיום מצוות, או "אמונה למעלה מהדעת"

קיום מצוות, או "אמונה למעלה מהדעת"

"מצוות", אלה פעולות אשר מעלות אותנו יותר קרוב אל הבורא. אנחנו הופכים להיות דומים לו. "מצווה", פירושה, שכל פעם אני יכול לתקן חלק מסוים מהרצון האגואיסטי שלי להשפעה ואהבה, לקשר שלי עם האחרים, לכניסה לתוך המרחב הרוחני. כל מה שמצווה עלינו, זה לתקן את האגו שלי, את היצר הרע שלי להיפך, לחיובי.

במאמר, "מהו מצוות שאדם דש בעקביו", הרב"ש כותב: "לכן, יש כאן לתקן ב' דברים: א. עביות. היינו, רצון לקבל, שלא יהיה גדול יותר מדי. היינו, שאין באפשרותו של התחתון להתגבר. לכן, מוכרחים לתת לו (לאדם) תאווה יותר קטנה. ואח"כ, שרואים, שיכול להתגבר על תענוג קטן, נותנים לו תענוג יותר גדול וכו'."

זאת אומרת, שאת האגו שלנו חותכים כאילו ל"חתיכות", אשר מתגלות בתוכנו בהדרגה, ואנחנו יכולים לתקן אותו בחלקים. כל פעם נוצר תיקון של החלק הבא של האגו, גס יותר, כבד יותר, לאלטרואיזם, להשפעה. זה מה שנקרא "קיום מצווה".

"אי לזאת, נתנו לאדם העבודה בבחינת "אמונה למעלה מהדעת"." "דעת", נקרא כל מה שאנו מרגישים בתוך הרצון לקבל. כאשר אנחנו מתקנים אותו, כלומר, מתחילים "לקבל על מנת להשפיע", או לפחות לא לקבל לתוכו שום דבר ("להשפיע על מנת להשפיע"), זה מה שנקרא קיום מצווה, או "אמונה למעלה מהדעת", כלומר, תכונת ההשפעה מעל תכונת הקבלה.

נניח, שיש את הרצון לקבל, או האגו שלנו. אם אני שם מחסום ולא רוצה לקבל שום דבר לעצמי, אז התנאי הזה נקרא "צמצום א'". זה כבר סוג של מצווה. אם חוץ מזה, אני עוד יכול להתחיל לעבוד עבור העולם החיצון, מחוצה לי, התכונה הזאת כבר נקראת "תכונת ההשפעה", או "אמונה". זוהי תכונת ה"בינה". והרצון לקבל, זה "מלכות" או "דעת".

כך מתקבלת אצלנו ה"אמונה למעלה מהדעת". בדרך כלל, כאשר אנחנו מגיעים ללימוד המושג הזה, החברים שלנו מייד נשמטים. לכן אני מסביר באופן כל כך מדויק כדי שנהיה בטוחים שאנחנו מבינים את המושג הזה.

באמת, לא פשוט להבין אותו. גם אני נאבקתי איתו. "אמונה למעלה מהדעת", "אמונה למעלה מהדעת", כאילו איזו מנטרה. כתוב בכל מקום, ולא מובן שום דבר. מה זאת אומרת "למעלה" ומהי "אמונה"? אנחנו מבלבלים עם כל מיני אמונות, דתות, עם כל רק מה שאפשר. אבל כאן אין שום דבר כזה.

מתוך שיעור בנושא "אמונה למעלה מהדעת", 21.07.2013

ידיעות קודמות בנושא:
ניתוח ב"אמונה למעלה מהדעת"
אמונה כנגד הדעת שרכשנו
להתעלות "מעל הדעת"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest