קבלה וסופיזם

מתוך הכנס הווירטואלי במוסקבה, שיעור מס' 5

שאלה: מה הם קווי הדמיון בין חכמת הקבלה והסופיזם, והיכן הם מתפצלים?

תשובתי: הסופיזם אינו מנוגד לחכמת הקבלה. הם מדברים על אותו הדבר. אבל הסופיזם אינו מסביר את הטכניקה של מבנה הבריאה, את מערכת הבריאה וההנהגה. הוא יותר מתאים להמונים, מפני שמדבר על פתרון הבעיות האנושיות והרוחניות אבל ברמת העולם שלנו.

הסופיזם אינו מסביר את המבנה של העולם העליון באותה צורה מדויקת כפי שזה רשום בחכמת הקבלה: "ספירות", "פרצופים", "עולמות", "אור", "נרנח"י", "כח"ב זו"ן", "צמצום", "מסך", "אור חוזר" וכל שאר המושגים. רק בחכמת הקבלה ניתן תיאור של "המכניקה השמימית".

בעיקרון, אתה יכול לומר שאין לך בה שום צורך. אולם למעשה זה לא כך. כאשר אתה מתחיל להתקרב להשגת העולם העליון, אז המכניקה הזאת הופכת להכרחית. אתה לא יכול לעשות סדר ובירור בתוכך, בכך שאתה נשען רק על הרגשות שלך או על המדריך, בשבילך המדריך כבר הופך מאדם לתכונות פנימיות. אתה לא רואה את הפנים, אלא מרגיש את הבורא, אז אתה זקוק להגדרות ולהרגשות יותר עמוקות, אתה חייב לעבוד עם מצבים יותר עדינים ויותר מדודים.

אני לא מומחה גדול בסופיזם, אבל נדמה לי שזה חלק מהקבלה. ואם נחדור יותר עמוק לסופיזם האמיתי, אז אפשר לגלות היכן נמצאת אותה המחיצה שאחריה כבר נחוצה חכמת הקבלה. לפי היסוד שלו, הסופיזם, זהו לימוד נכון שמוביל את האדם בדיוק למטרה אבל עד גבול מסוים.

העניין הוא, שאצל כולנו ישנן רמות שונות של אגו. הסופיזם מסתיים ברמה נמוכה של אגו, ועבור אנשים עם אגו גדול הסופיזם אינו מספיק, דרוש להם נשק גדול יותר נגד עצמם. לכן הם זקוקים לחכמת הקבלה.

למרבה הצער, הסופיזם מזמן הפסיק את ההתפתחות שלו. היום בעולם המוסלמי הוא אינו רצוי כלל. חבל מאוד, מפני שפעם היה קשר בין היהודים והמוסלמים דרך הסופיזם.

שאלה: יש לי חברים בקרב הסוּפים. האם אני יכול לנסות להסביר להם כיצד יכולה להשתנות רמת ההתפתחות שלהם בדרך הזאת?

תשובתי: אני חושב שלא כדאי למשוך לחכמת הקבלה את אלה שעוסקים בסופיזם. אנחנו נגד כפייה. יש לנו כניסה ויציאה חופשיים. הם יכולים לבוא, לשמוע וללכת, אין כאן שום התחייבויות. אבל אני הייתי נותן להם איזה ספר פופולרי בקבלה, כדי שהם יראו היכן ישנם קווי דמיון והיכן השוני.

בעיקרון, חכמת הקבלה, זה החלק הפנימי של התורה, ורוב חלקי הקוראן מבוססים על התורה. התורה מהווה יסוד לכל הדתות. לכן אין כאן שום ניגודים.

מתוך שיעור מס' 5 בכנס מוסקבה 15.12.2015

ידיעות קודמות בנושא:
הצד האחורי של הידע הטהור
הדתות המונותיאיסטיות וחכמת הקבלה
תפקידה של הדת בתהליך ההתפתחות

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/aL1mt

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest