דף הבית / כלכלה / כסף / צריכים לבחון מחדש את יסודות המערכת הפיננסית העולמית

צריכים לבחון מחדש את יסודות המערכת הפיננסית העולמית

דעה: "העולם נכנס לשלב של מערבולת פיננסית, וכדי לצאת ממנה צריכים לבחון מחדש את יסודות המערכת הפיננסית העולמית. כל עוד זה לא נעשה, מחכה לשווקים הפיננסיים תקופה של חוסר ודאות גבוהה, והכלכלה העולמית ניצבת בפני קריסה כלכלית מערכתית.

משבר החובות המדיניים הכה בכלכלות המובילות בעולם משני צידי האוקיינוס האטלנטי. וכך שני המטבעות המובילים בעולם, הדולר והאירו, מצאו את עצמם תחת אש. המצב הזה מצביע על משבר מערכתי עמוק.

לדעתם של הכלכלנים, משבר החובות המדיניים הוא "הצלצול האחרון", המאותת על כך שהמודל הכלכלי המערבי המסורתי, שמתבטא במשוואה: "צמיחה כלכלית, שעליה משלמים באשראי", איבד את יעילותו. החיים באשראי מיצו את עצמם, והגיע הזמן לשלם.

השיטה האוניברסלית למלחמה במשבר היא תוכנית להצלת הבנקים דרך מתן ערבות ממשלתית או הלאמה חלקית. כתוצאה מכך, העולם ניצל מזעזוע של פשיטות רגל המוניות ומקריסה ממשית של המערכת הפיננסית. אך כיוון שבסופו של דבר לא חוסל כל היקף "האשראים הרעים", אלא רק הועבר אל כתפי התקציבים המדיניים, המצב החמיר כתוצאה מחוסר המוכנות של הממשלות לפעול בשיטות לא פופולאריות להבראת התקציב: קיצוץ ההוצאות הממשלתיות והעלאת המיסים. במקום זה, הממשלות ניסו להתמודד עם בעיית המחסור בכסף על ידי לקיחת אשראי נוסף, שאותו לא יכלו להחזיר (זה מה שקרה ביוון, אירלנד, פורטוגל, איטליה וספרד).

כבר מתחילת המשבר של 2008, הכלכלנים המובילים בעולם החלו לדבר על הצורך בבחינה מחודשת של המערכת הפיננסית העולמית. בנושא הזה התקיימה בשנים 2008-2009 סדרת פגישות של ה-"G20", שבהן הם לא הצליחו לפתח פיתרונות עקרוניים, ולאחר מכן נוצרה האשליה שהמשבר חלף, ולקראת סוף 2009 החשכה נסוגה אל הצללים. אבל עכשיו הבעיה חזרה והיא חריפה מאין כמוה.

היום אין ספק שהעולם הפיננסי נכנס לשלב חדש של חוסר יציבות ואי ודאות. עד כמה קשים יהיו הזעזועים הכלכליים ועד כמה דחופה תהיה קבלת ההחלטות אודות רפורמות במערכת הפיננסית? – יגידו הימים והשעות הקרובים.

במשבר הקודם, הממשלות הצילו את הבנקים, כשלקחו על עצמן את החובות שלהם. אולם עכשיו הממשלות נתקלו בתוצאות מעשיהן, לאחר שמצאו את עצמן בחובות ענקיים".

ה-BBC כותב: "העולם הגיע למצב, שבו מנהיגי המדינות המובילות מצאו את עצמם בחוסר מוכנות להתמודד עם אתגרי העידן החדש של הגלובליזציה. כאן מתבטא חוסר היכולת של המדינות להגיב במהירות למצב המשתנה ולבצע פעולות קשות אך הכרחיות. בשלב החדש של המשבר, כשהוא נוצר על ידי גירעונות בתקציבים המדיניים וחובות מדיניים גדולים, צריך להיות כוח רצון פוליטי חזק, וכנראה שהוא חסר כרגע".

תגובתי: המשבר הזה הוא כבר בן 10 שנים (ראה את הרצאתי בארוסה ושיחות עם כלכלנים בארכיון הארגון שלנו), והוא ימשיך גם להצמיח משברים נלווים בכל תחומי החיים האנושיים. זאת משום שהמשבר הזה הוא כללי, הוא המשבר של האגואיזם שלנו, ואילו הכלכלה היא השפה שלו, הביטוי של השאיפות האגואיסטיות שלנו. זה מה שחווֶה משבר! לכן פיתרון המשבר הוא שינוי היחסים בינינו. תחילה עלינו להכיר בכך שהשינוי הזה הוא צורך קיומי. ולאחר מכן, עלינו לראות מה מייעצת חכמת הקבלה.
ידיעות קודמות בנושא:
20 הסימנים לכך ש-2012 תהיה שנת האפוקליפסה הכלכלית
לא ניתן לתקן את המודל הכלכלי
מישהו מנהל את הכלכלה בעולם?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest