דף הבית / כלכלה / כסף / צדק הוא דרישת מפתח

צדק הוא דרישת מפתח

דעתו של נשיא גרמניה כריסטיאן וולף: "אנשים מגיבים בכאב לחוסר צדק. צדק הוא דרישת מפתח ובסיס לתפקודן של חברות רבות. אנשים מסוגלים לסבול רמה מסוימת של חוסר צדק, אך כאשר הוא הופך למשווע ותמידי, הסבלנות שלהם, במוקדם או במאוחר, פוקעת.

היום העולם הגיע עד לקצה, ואם נמשיך ללכת לפי המגמה הישנה, אנחנו עלולים להסתכן בהתמוטטות המערכות העולמיות. השווקים הגדולים והמערכות הפוליטיות הדמוקרטיות קשורים בצורה עדינה מידי, בגבולות חוסר צדק המותר. כשיוצאים מהגבולות הללו, הכלכלה והדמוקרטיה מתחילות להתפורר. לא נעים לחיות בחברה שיש בה חוסר צדק בולט: הסיכונים גדולים לכולם, וייתכן שלאליטות הם אפילו יותר דרמטיים. אפשר לאבד יותר מדי, והנפילה עלולה להיות יותר מידי לא נעימה.

לכן הנציגיים האחראים ביותר במעגלים העליונים מתחילים לחשוב ולדבר על הסדר העולמי הכלכלי והפוליטי החדש. מה המוצא? – נכון להיום, אין תשובה לאף אחד".

התייחסותי: הצדק הוא תמיד יחסי ולא אבסולוטי, משום שכולנו שונים זה מזה. כך נולדנו, כך התחנכנו וכך אנחנו חיים. נוכל להגיע לצדק פרטי וחברתי, רק אם הוא יהיה בנוי על הדדיות, ויתור ואהבה. לכן אם תהיה חלוקה שווה בין שונים – זה לא ייקרא צדק. אך אם נחלק באהבה, גם אם כל אחד יקבל מנה שונה – אנחנו נקבל את זה ונחשיב את זה כצדק. לכן מוכרחים לפני הכול לחנך את העם והאליטה לערבות הדדית, עד שנגיע לאהבה.
ידיעות קודמות בנושא:
דורשים צדק
איך להשיג צדק חברתי
סכסוך נצחי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest