דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / פרקטיקות "רוחניות": הרוויזיה האחרונה

פרקטיקות "רוחניות": הרוויזיה האחרונה

laitman_2009-08-04_9975-70.jpg

שאלה: האגו מצייר לפניי בצורה ערמומית ובתושייה תמונות שונות. כיצד להבחין בהן בשקר המייצג את עצמו כאהבה לזולת? הרי על אהבה מדברות גם דתות ושיטות שונות.

תשובתי: בעולם שלנו "אהבת הזולת" זהו משחק פרימיטיבי פשוט של אגואיסטים קטנים. האם תמצא באיזה מקום אהבת זולת אמיתית גבוהה שמממשים אותה באופן מציאותי על בסיס קבוע? נכון, האנשים מקימים מושבים נפרדים כדי לחיות באהבה ביניהם: ישנם כפרים באיטליה, כפר בהודו, עיר שלמה באסיה… אך אם רק תסתכל טוב, תראה שמדובר על אותם האגואיסטים שהחליטו להכניס סדר סוציאלי נוח יותר. כך יותר נוח ונעים להם ולכן הם התאחדו כדי להביא מעט אור לחייהם.

פעם בישראל היו משגשגים הקיבוצים – יישובים חקלאיים בעלי נכס קולקטיבי כדוגמת קולחוזים. האנשים החליטו שכדאי להם לחיות יחד, כיוון שזה מביא רווחים רבים. "בואו נוותר קצת על האגו שלנו ויהיה לנו טוב". הכול מובן כאן, אך האם זה אלטרואיזם? האנושות מניחה שהוויתור לזולת הופך את האדם לאלטרואיסט. אולם אנשים הבקיאים קצת יותר בטבע האדם או הלומדים את חכמת הקבלה יודעים שכל וויתור צריך להיות מלווה ברווח. לא חשוב על מה האדם יוותר, חפש מה יהיה לו מזה. לא חשוב שהרווח נסתר, אך הוא בהכרח קיים.

לדוגמא, אני מוכן לחיות בקיבוץ, כיוון שזה מסיר ממני את הדאגות על ארגון החיים שלי. האם אין זה רווח? אין שום דאגות, אני פשוט עושה את מה שאומרים לי. אך ההתפתחות המשיכה בדרכה ועם הזמן הקיבוצים הפכו להיות לא רלוונטיים. באופן כללי לקהילות מסוג זה אין עתיד. אנחנו כבר רואים שכל צורות הקשר ההדדי בין בני אדם צריכות להשתנות, בגלל האגו הגובר בהם. השינויים ממשיכים והדינאמיקה הפנימית הזו צריכה להתממש באופן כלשהו, אחרת יהיה פיצוץ.

הדבר התרחש במהלך ההיסטוריה עם דתות, אמונות ושיטות שונות. היום הן חוות התזה זמנית, כיוון שהאדם שוב החל בחיפוש, הוא מבצע את הרוויזיה האחרונה: האם הם יכולים להציע משהו מציאותי? לאחר בדיקה זו הן ייפלו באופן סופי. הרי היום אנחנו בודקים אותן ביחס למנגנון האינטגרלי אותו מעמיד בפנינו הטבע. קריטריון מסוג זה לא היה לנו עוד מעולם. האנשים מדפדפים מחדש בספרי הפרקטיקות, הקונפסיות, התורות המיסטיות, בניסיון להבין: האם הם יסייעו לנו בעולם האינטגראלי החדש?

תהליך זה ייקח מעט זמן ויסתיים מהר מאוד בקריסת הציפיות. כולם יראו שאין טעם לחכות לסיוע משם. כל אובייקט של בדיקה יחזיק מקסימום למשך מספר שנים ולאחר מכן נגלה את כישלונו. הרי אם אתה לא משנה את טבע האדם, כדי שהוא בפנים יהפוך להיות אינטגרלי כמו הטבע עצמו הנעמד לפניו, לא יעזרו לו שום מרשמים. השיטה היחידה שהופכת את האדם לגלובלי, אינטגרלי, מאוחד עם האחרים – זוהי שיטה של המשכת המאור המחזיר למוטב, חכמת הקבלה. צריך רק להעניק לכל אחד את ההזדמנות להכיר את הרע שלו. ואז כל האמצעים והשילובים שלהם יישארו חסרי אונים וכל הביזנס של התחבולות ה"רוחניות" יעלה בתוהו.

האדם לא יוכל להרגיע את עצמו, כיוון שהעולם השתנה והעניין כאן כבר לא בהרגעה אלא ב"קונפליקט אינטרסים" פנימי. אף אחד לא יוכל לשרוד במערכת האינטגרלית אם הוא לא יהיה מותאם לה.

מתוך שיעור על מאמר "מתן תורה" של בעל הסולם, 07.07.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אלטרואיזם אמיתי ועזרה לזולת
על איזו חברה כתב בעל הסולם?
רק התפתחות פנימית!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest