דף הבית / המשבר ופתרונו / פרויקט היורו נכשל

פרויקט היורו נכשל

דעה (Sir Christopher Pissarides, פרופסור, חתן פרס נובל לכלכלה שנת 2010, אנגליה): הייתי משוכנע לחלוטין שפרויקט היורו יהיה מוצלח. ממש לאחרונה, הרעיון של המטבע האחיד באירופה נראה מפתה מאוד ואני נכנעתי לפיתוי שלו.

אבל עם הזמן הפרויקט הזה הביא לתוצאות אחרות לגמרי. היורו בולם את הצמיחה הכלכלית, בולם את היצירה של מקומות עבודה חדשים, ועוד יותר, מפלג בין המדינות של אירופה במקום לאחד אותן. אנחנו לא נשיג שום דבר בניסיון לפתור את בעיות החוב, בכך שפעם נקטין את ההוצאות ופעם שוב נגדיל אותן.

הפעולות לשמירת היציבות של היורו ושל איזור היורו במתכונתן הנוכחית גורמות לנזקים לכלכלת אירופה. לנגד עינינו נוצר "דור אבוד" של אנשים צעירים במדינות אירופאיות רבות. הם בעלי השכלה גבוהה, אבל אין להם עבודה ושום פרספקטיבות. זה בכלל לא מה שרצינו להשיג בזמן יצירת היורו. או שחייבים לסגור את פרויקט היורו, או שחייבים לשנותו מחדש עם דגש על עידוד צמיחה ויצירת מקומות עבודה חדשים. הסטטוס קוו הנוכחי לא יוביל לשום דבר טוב.

תגובתי: דעות מסוג זה נשמעות יותר ויותר בקרב המומחים. אבל איך אפשר לקפל את הפרויקט הזה מבלי לפרק ולמוטט יחד עם זה את כל אירופה מבלי להביא לידי עימות קטלני? האם לא עדיף לאמץ את תוכנית החינוך וההשכלה האינטגרלית ואת שינוי הערכים של האיחוד האירופי, דבר שהיה צריך לעשותו לפני ההיווצרות של האיחוד האירופי?

ידיעות קודמות בנושא:
גורלו של היורו נחרץ
המשבר של היורו לא נפתר על ידי שיטות כלכליות
התוכנית להצלת האירו מעמיקה את המשבר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest