דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / פסח בכל הדורות

פסח בכל הדורות

"וידבר ה' אל משה במדבר סיני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים בחדש הראשון לאמר: ויעשו בני ישראל את הפסח במועדו: ויעשו את הפסח בראשון בארבעה עשר יום לחדש בין הערבים במדבר סיני ככל אשר צוה ה' את משה כן עשו בני ישראל" (בהעלותך, ט', א'-ב', ה').

עברה שנה לאחר יציאת מצרים. כשבני ישראל יצאו מעבדותם, הם לא יכלו לחגוג את האירוע הזה. ועכשיו, כעבור שנה, הם מתחילים לחגוג את יום השנה ליציאת מצרים (פסח). לכן בתורה ניתנות הוראות כיצד לעשות זאת. חג הפסח הראשון מתרחש במדבר סיני, ונחוג כל שנה במשך ארבעים שנה, כלומר חוזר על עצמו בכל אחת מארבעים מדרגות העלייה. בעלייתנו במדרגות רוחניות, אנחנו שוב ושוב עוברים שלבים של תיקון האגו לתכונות של השפעה ואהבה. הכול חוזר על עצמו.

בתורה, באופן אלגורי (בצורת משל) מדובר על כך, שעל ידי הקרבת קורבנות של פסח, אנחנו בודקים באיזה אופן אנחנו יכולים להבדיל בתוכנו עוד ועוד את אותן התכונות, שככל הנראה היינו צריכים להשאיר במצרים, עם אילו תכונות אנחנו יוצאים מעבדות ואילו תכונות אפשר לטהר וכולי. מה זה אומר 40 שנות נדודים במדבר? זו חזרה על התיקונים הקודמים בדרגות חדשות, שיוצרים 40 מדרגות של עלייה עד לדרגת ארץ ישראל, עד שייעלם דור המדבר, כלומר יתבצע טיהור מלא מהאגו.

לכן הבורא אומר, שאף אחד לא יכנס לארץ ישראל מדור המדבר, אלא רק מי שתיקן את עצמו במלואו לאלטרואיזם. כל השאר, שלא יצטרפו לתכונת ההשפעה והאהבה, צריכים למות. אבל זה גם ככה מת, רק שעדיין לא נבדל מתוך ה"סלט" של התכונות והרצונות. כשממיינים ומוציאים את מה שאפשר לתקן להשפעה, אנחנו יוצרים רצון אלטרואיסטי שנקרא "ארץ ישראל", וכל מה שלא יכול להשתתף בזה, זהו אותו מצרים שמת מפני שהוא נטול כל אור.

פעם מצרים הייתה מקבלת אור בזכות החיבור עם התכונות שניתן היה לתקנן ודרכן ירדה אליהם הארה מינימלית, ואילו עכשיו אותם הרצונות שלא ניתן לתקנם, התנתקו והם כבר מתים לגמרי. לכן, בעוברנו 40 מדרגות של תיקון, אנחנו כל הזמן מעצבים את "ארץ ישראל", היא מתגלה יותר ויותר לפנינו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 4.2.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest