פירות עץ הדעת

laitman_2010-12-14_9651_us-70.jpg

הרב"ש, דרגות הסולם, מאמר "עניין ט"ו בשבט": "וה' רוצה, באם האדם עושה מצווה, שהוא פרי, יהיה טעם עצו ופריו שווים, היינו שגם הכוונה יהיה לשמה".

בעבודה שלנו אנחנו צריכים לעבור כמה שלבים. קודם כל, צריך לרדת למדרגה שעליה נאמר "בראתי יצר הרע". כאן האדם מתחיל לערוך היכרות עם הטבע שלו ורואה עד כמה הוא טיפש, כלומר מנוגד לטוב. הטוב הוא האור, תכונת ההשפעה. היכן אני יכול לראות את תכונת ההשפעה, כדי למדוד את עצמי בהשוואה אליה ולקבוע באיזה רע אני נמצא? היכן הרע הזה והיכן הבורא שברא את הרע הזה? – אני צריך להשיג את הבורא שברא בי את היצר הרע, וכנגד זה חייבת להיות התורה כתבלין. הרי לא יכול להיות חושך ללא אור ואור ללא חושך. איננו משיגים דבר בפני עצמו, אלא רק בהשוואה עם הדבר המנוגד לו. ולכן רק כתוצאה ממעשיו הטובים, האדם משיג את הטבע הרע שהוטבע בו. רק כך אנחנו יכולים להשיג את הרע.

לכן, הרשעים שעליהם מדברת התורה הם אנשים מיוחדים וגדולים. מדרגת רשע היא מדרגה גבוהה מאוד. האדם עובד ביחס לטוב, כשהוא מנסה להתגבר על הרע שבו ולהשיג את הטוב. אז הוא משיג את הרע, מגלה את חטא אדם הראשון ונכנס לתהליך של תיקון. באופן כזה, גילוי הרע מהווה חלק מהתהליך.

ורק אחר כך, לאחר שהשיג את הרע, האדם מתחיל לבדוק, האם "העץ" ו"הפרי" שווים, האם הם מכוונים לכיוון אחד, להשפעה. הרי "פירות" הם השפעה ולא מילוי עצמי. האדם משתדל להיות מעל לאגואיזם שלו, וקובע אותו כרע שחייבים להתעלות מעליו. הוא מגלה שוב ושוב כיצד הוא רוצה ויכול ליהנות, וקובע לעצמו שזאת "מכת מצרים". הוא מוכן לכל דבר, חוץ מהנאה עצמית. ואז האדם מתעלה מעל לכל האפשרויות ליהנות ומגיע לפירות האמיתיים, להשפעה. התענוג מהשפעה נקרא פרי עץ הדעת. זוהי אמונה למעלה מהדעת, אמונה שגדלה על עץ הדעת. רק כך האדם גדֵל: כשהוא מתעלה מעל לרע, מעל לתכונת הקבלה שמתגלה בו, ובשום מצב אינו רוצה להשתמש בו. ואז גדלים בו הפירות.

וזה מה שמסמל ט"ו בשבט, "ראש השנה לאילנות". מדוע אילנות ולא פירות? – מפני שהאדם בינתיים רוכש את תכונת ההשפעה, ואחר כך יהיה עליו עוד ללמוד לקבל בכוונה על מנת להשפיע. בדרך הרוחנית אנחנו מגלים בתוכנו צורות לא נכונות פעם אחר פעם. כפי שכתב בעל הסולם ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות", רק מי שמידת סבלנותם עמדה להם, זכו להיכנס להיכל המלך, לאותו ה"גן" שבאמצעו עומד עץ הדעת.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 20.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
חטא, עונש אור התיקון
שיחה על ט"ו בשבט

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest