דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / פירוש הסולם – שביל הזהב המוליך אותנו

פירוש הסולם – שביל הזהב המוליך אותנו

laitman_2009-11-29_9923_70.jpg

בטקסט המקורי של ספר הזוהר אין חלוקה לפסקאות עם מספרי סעיפים ושמות מאמרים. הטקסט הוא אחד ורציף. התורה בכללה כתובה ללא רווחים, מתחילתה ועד סופה. החלוקה נעשתה משום שאנחנו קטנים ואיננו מסוגלים לקבל ולכלול את כולה, בבת אחת, לתוכנו.

ככל שאנחנו מתקדמים קדימה עם התפתחות הדורות, מזמן כתיבת ספר הזוהר או התורה, אנחנו זקוקים יותר ויותר לחלוקה של גוף הטקסט לחלקים, פסקאות, כותרות, כי הרי קשה לנו מאוד לתפוס שורות על שורות של אותיות – להסתכל על השורות והאותיות ולהידמות בכוונותינו אליהן – זוהי עבודת התיקון של האדם על הרצון.

על כן בעל הסולם חילק את כל ספר הזוהר לפסקאות ומאמרים, ובנוסף הוסיף הקדמה והסברים מקדימים לטקסט. על ידי הפירוש שלו הוא רצה לאזן את הטקסט של ספר הזוהר, לא לכתוב סתם הסברים, אלא להבליט בטקסט את הקו האמצעי. ללא הפירוש שלו לא היינו מסוגלים לאזן את הטקסט הזה בתוכנו, הוא לא היה יכול להתלבש בנו בצורה הנכונה, בקו האמצעי.

בעל הסולם אינו נותן לנו הסברים, הוא פשוט מכוון את ראייתנו, את הגישה, את ההרגשה, כדי שזה יעבור בקו האמצעי, בשביל הזהב. אני צריך לקבל ולהודות על כל פירוש, ארוך או קצר, ולהבין שבזה אני בונה את הקו האמצעי שלי. לשם כך מיועד פירוש הסולם.

ללא הפירוש ספר הזוהר הוא טקסט עם שני קווים, כמו גם כל התורה כולה, כי הרי את הקו האמצעי אנחנו צריכים לבנות בעצמנו, פירוש הסולם עוזר לנו בכך. לכן הוא נקרא "סולם", משום שהוא בנוי בצורת מדרגות, בהן נשאר לנו רק לעלות. עלינו להשקיע לשם כך מאמצים, אבל הסולם כבר מוכן. רק תיתן לעצמך דחיפה קלה קדימה, ואתה לבטח לא תטעה בדרך.

בעל הסולם כתב שלאחר כתיבת הפירוש שלו על ספר הזוהר, הוא משוכנע כעת שאין האדם יכול לטעות, ומצפה לו עלייה רוחנית נפלאה – אנחנו יכולים להשיג את אור התיקון.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 04.03.2010

רשומות קודמות בנושא:
מה כתוב בזוהר ובפירוש הסולם
סולם כלפי מעלה
הסולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest