דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עריסה לתינוקות רוחניים

עריסה לתינוקות רוחניים

004_2007-06-21-rav-ve-oren-ba-shidur-hai-1_70_70.jpg

ספר הזוהר, פרשת יתרו, אות תקל"ז: "יש שני שמות הויה, קודם שלוש עשרה מידות הרחמים. הויה בא"ת ב"ש הוא מצפץ. י"ג מידות הרחמים הם בדיקנא דא"א, ושני פאתי הראש הקודמים לדיקנא הם שני שמות מצפץ. ועניין שני שמות אלו, שהכלים הריקניים שנשארו בראש א"א אחר הסתלקות האורות דג"ר דג"ר, לא יכלו להישאר בראש א"א מחמת עוביותם, ויצאו מראש א"א ונתלו בחוץ על עור הראש דא"א. והם המכונים שערות דא"א.".

אנחנו קוראים בזוהר על פעולות רוחניות, ולא מבינים דבר. מדובר על שינויים בספירות, שדרכן מתפשטים האורות. השינויים האלה די סטנדרטיים. אין ברוחניות כמו גם בעולם שלנו הרבה פעולות שונות. בסופו של דבר אם יש רצון ואור, אז 4 דרגות העביות ולפי זה האור המשתנה בתוך הרצון זה הכל. אך לאחר מכן כשהרצון מתחיל לעבור שינויים שונים במהלך קלקולו מתרחשות פעולות נוספות, אך הפעולות האלה נובעות מתוך קלקול הרצון. לדוגמה, אדם גבוה, רחב, חזק, חכם, מוכן לכל, כלום לא מדאיג אותו. אך אם האדם חלש, חולה, הוא זקוק לאביזרי עזר שונים, לתנאים מיוחדים.

הזוהר מתאר כאן הרבה תנאים המבלבלים אותנו ומנגנונים מאוד מסובכים. אך הם כולם נובעים מתוך חולשת הרצונות. רצון חזק עומד כנגד האור ואין כלום ביניהם מלבד המסך המקשר ביניהם. אך כמה שחלש ומקולקל יותר נעשה הרצון, כך הוא דורש יותר מערכות עזר שונות בינו לבין האור.

אך כל המערכות האלה נבנות בשביל התחתונים – בשבילנו, כדי להחליש את האור, להקטין אותו, כדי שנוכל לסבול את האור שהגיע אלינו ואז בהדרגה להיתקן ולעלות. לכן המערכות הרוחניות הן כל כך גדולות. בדומה לתינוק. הוא זקוק למזון מיוחד, לעריסה, לחיתולים, לאלפי דברים שונים. תינוק אחד הופך את הבית למפעל שלם העובד רק עבורו. ובמידה שהוא גדל הוא זקוק לפחות טיפול.

כך גם ברוחניות – ביחס אלינו. אנחנו לא מבינים, אך במיוחד עבורנו עובדות מערכות ענקיות, גרנדיוזיות, כדי לתת לנו ולו את ההזדמנות הקטנה ביותר לצאת לחיים הרוחניים. לאחר מכן כבר הרבה יותר קל. נקווה שנגיע לקלות הזו.

לכן ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות" בעל הסולם אומר שאת התורה מתחילים להשיג מסוד, ולא מפשט, כפי שחושבים אלה שלא מבינים כלום בהשגה הרוחנית (פרד"ס – פשט, רמז, דרש, סוד).

ההשגה מתחילה דווקא מסוד, כשהכל עבורי סוד ואני לא מרגיש ולא מבין כלום. ולאחר מכן דרך דרוש ורמז אני מגיע לפשט. "פשט", זה כבר בעולם האצילות, כשהכל מגולה, כיוון שאני מוגן. יש לי את מכשיר ההגנה מהאור במלואו ואני יכול לקבל אותו וליהנות ממנו.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 8.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מה מסתתר מאחורי הטקסטים של המקובלים?
הגילוי הסודי של הזוהר
הזוהר עוזר לנו לגדול

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest