דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / "ערב-רב" באדם, בעם ובעולם

"ערב-רב" באדם, בעם ובעולם

laitman_2009-04_9136_70.jpg

זוהר: פרשת בשלח, סעיף ל"ז: אף כאן בשביל ערב רק, לא נקראו בני ישראל, ולא ישראל, ולא עמי, אלא העם סתם. כשעלו ממצרים ועוד לא התחבר עימהם הערב רב, קורא להם בני ישראל. כיוון שהתחברו עימהם ערב רב, קורא להם העם.

אם נדבר על המתרחש בתוך האדם, אז "ערב-רב" אלו רצונות שהולכים כביכול בדרך הרוחנית, בוחרים בדרך הזאת כשחושבים שכך צריכים להתקדם. רק כשמחליטים כל פעם להתקדם, הם מתכוונים לנצל את הבורא, את האור העליון למען עצמם, למען הקבלה. זוהי הקליפה האכזרית ביותר. הם רוצים לנצל את התורה, כדי למלא כל מיני דרישות של האגואיזם בחיים הגשמיים שלהם שבעולם הזה. כל הבעיות של העָם נובעות בגלל הקליפה הזאת שנקראת "ערב-רב".

ניתן בקלות לברר אותם בדרך הרוחנית, אם תגלה שזוהי הצורה האגואיסטית שאין לה שום קשר לרוחניות. אם אני רוצה כל מיני תענוגים של העולם הזה (מזון, מין, משפחה, כסף, כבוד, שליטה, מושׂכלות), הרצונות האלו נקראים "אומות העולם" שבתוכי. הם פשוט רוצים את כל המילויים האלה. אך כשאני מתחיל לעסוק בתורה ובזכות הלימודים אני רוצה לקבל כל מיני מילויים גשמיים אגואיסטיים, את אותם הכסף, הכבוד, השליטה וכולי, זה נקרא "ערב-רב". אני מערב את התורה, את כוח ההתקדמות, את כוח האור, כדי לנצלם למען האגואיזם שלי.

כל זה חייב להתרחש בכל אדם שהולך בדרך הרוחנית, כי כל אחד כלול מכולם. נאמר: "אין בארץ צדיק אשר עשה טוב ולא יחטא". לכל אחד יהיו תקופות (אולי כבר היו) שפתאום באמצע ההתקדמות הרוחנית שלו יפרוץ בו הרצון להרוויח כסף, לשלוט וכולי. השאלה היא רק עד כמה מהר ונכון הוא ייצא מהמצב הזה.

חלוקה זהה קיימת גם בעולם הגשמי. ישנם "אומות העולם" שרוצים את כל המילויים של העולם הזה, והרצונות שלהם הם פשוטים ללא כל השתוקקות לרוחניות, לחכמת הקבלה. ישנם בני אדם שמשתוקקים לרוחניות, משתדלים להשׂיגה עד כמה שמסוגלים. וישנם שעוסקים ברוחניות, אך לא כדי לגלות את "היצר הרע", לתקן אותו ולהתקדם אל הבורא, כלומר להשתמש בתורה לפי הייעוד שלה, אלא כדי להפיק מהעסק בתורה כמה שיותר כסף כבוד ושליטה.

לכן כתוב, שכל הצרות לאחר יציאת מצרים קרו, בגלל שהם לקחו איתם את הערב-רב. כך גם בדור שלנו: יש בעָם שעוסקים בתורה כדי להפיק ממנה את המאור המחזיר למוטב ולתקן את עצמם, וישנם כאלה שעוסקים בתורה כדי לרכוש שליטה וכסף עבור החיים הגשמיים שלהם.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 20.10.2010

ידיעות קודמות בנושא:
חשבון של מדרגות
הסיבה לכל הגלויות
התנאי היחיד הוא התנאי הכי מורכב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest