דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עמלק, זו התנשאות, גבהות וגאווה

עמלק, זו התנשאות, גבהות וגאווה

קטע מתוך הספר "מאור ושמש", פרשת "תצוה":

"והנה כתוב במדרש והובא ברש"י ז"ל [על עמלק] אשר קרך בדרך, שהוא לשון קרירות, היינו שכיבה האש אהבתם וקיררו אותה, שהיו מתחלה בחמימות ובהתלהבות לאהוב זה את זה.

ועל ידי מה הקרירם, על ידי התנשאות וגאוה, שעמלק גימטריא ר"ם, שהוא לשון התנשאות וגבהות וגאוה, מפני שעיקר הדבר שמביא לאהוב אחד את חבירו הוא על ידי שכל אחד ואחד שפל ומבוזה בעיני עצמו, שמוצא תמיד חסרונות בכל מעשיו ורואה את צדקתו ומעשיו של חברו וגדול מאד בעיניו, על ידי כן אוהב את חבירו והוא באחדות עמו.

להבדיל אם הוא גדול בעיני עצמו והוא בגאוה, אזי ממילא רואה חסרונות של חבירו ועל ידי כן הוא שונא אותו, לפי שחבירו שפל מאד בעיניו. ועמל"ק הוא הקריר את ישראל מחמימות והתלהבות שהיה להם מקודם לאהוב זה את זה."

התכונה הבולטת והמובהקת של הרצון לקבל, שמיד מגלה אותו, זו הגאווה. לזה מתווספים גם רוגז, התנשאות. אבל הגאווה נבדלת בזה, שהיא יכולה להתגלות אפילו בצורה שלילית, כאשר אדם מתגאה בזה שהוא משפיל את עצמו. לכן גאווה, זה סימן של הרצון לקבל.

והגאווה היא לא בזה שאני מרגיש את עצמי יותר גדול, גבוה וחזק מהאחרים, אלא הגאווה היא בלחשוב, שאפילו באחד מהמצבים שיכולים להיות בחיי, שמישהו אחר צריך להשתנות ולא אני בעצמי, כלומר, שצריך לשנות משהו מחוצה לי ולא שאני צריך להשתנות. יוצא, שאם אני רואה משהו שלילי, אז אני משייך את החיסרון הזה לבורא, כי חוץ ממני קיים רק הוא.

אם לאדם יש איזה דחף או נטייה לשנות משהו מחוצה לו, זה נקרא "גאווה", וזה מהווה סימן של הרצון לקבל. מזה אפשר ללמוד הרבה, כי בכל דרגה ודרגה יש מה לסנן ולברר.

יש פיצול של התפיסה: איך שזה נראה לי ואיך נראה לאחרים, כאילו שאני נמצא והם נמצאים, ומסביבי נמצא עולם גדול מלא באנשים. אבל בעצם, אני מדבר עם התכונות שלי, ולא שאני נמצא בהתקשרות עם האחרים. מנקודה זו נפתח פתח לדרגה אחרת של תפיסה.

לכן, מחיית עמלק, שזה על מנת לקבל, שמתגלה בצורה מובהקת ביותר כהמן בדרגתו הבולטת הסופית, זה חג גדול ליהודים, כלומר, לאלה שרוצים להגיע לאיחוד, להתאחד כעָם אחד, כי זה המכשול האחרון לאיחוד של כל החלקים השבורים של הנשמה.

מתוך ההכנה לשיעור, 16.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
מי מנצח את עמלק
מלחמת עמלק
חג הניצחון של הכוונה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest